Namninsamling : Säg NEJ till ofrivillig TV-avgift!

Skriv under namninsamling "Säg NEJ till ofrivillig TV-avgift! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7458

Den 5 februari i år började SVT att sända sina kanaler fritt via nätet. Detta innebär att även din dator med internetanslutning kommer att räknas in som en TV-mottagare och därför också inkluderas i TV-licensen!

Nu har det gått för långt! Det är dags att man gör nya bestämmelser för TV-avgiften en gång för alla! Vi är trötta på att bli uppringda och hela tiden behöva komma på nya förklaringar till varför man inte väljer att betala för en tjänst man aldrig använder. Det räcker inte längre med smöriga reklamfilmer för att få oss att lägga vårat bidrag till Public Service, man måste börja inse att våran vän vid soffan håller på att bli omodern och att TV-avgiften - i takt med teknikutvecklingen - måste förändras!

Eva Hamilton, SVT:s vd och styrelseordförande för Radiotjänst, säger till TT: "Den slutgiltiga bestämmelsen skulle redan ha kommit. Det kom en utredning med förslag men regeringen valde att lyfta ut finansieringsfrågan för att göra en kompletterande utredning. Nu väntar vi på direktiven och det ska vara klart till 2015"

9 av 10 hushåll betalar redan plikttroget sin TV-avgift, så skillnaden - säger man - kommer inte att bli så stor. De som påverkas av detta beslut blir istället de som av olika anledningar har valt att inte inkludera TV:n i sitt liv: Studenter, arbetslösa, pensionärer, ensamstående föräldrar eller andra grupper av människor som redan befinner sig i en ekonomisk situation där man i första hand försöker att betala hyran och skaffa mat på tallriken.

TV-AVGIFTEN LIGGER IDAG PÅ 2076 KR OM ÅRET. En avgift som kanske kan verka nonsens för någon med en stabil inkomst, men för någon i en svårare ekonomisk situation är det inte lika lätt att blunda för en sådan summa. För att tala klarspråk: Det är rena stölden!

Radiotjänst har redan börjat knacka dörr för att bekräfta att du (som de flesta) innehar en dator med internetanslutning - även om ditt användningsområde så bara sträcker sig till att läsa bloggar om mat eller att skriva på facebook vad du har gjort i helgen.

ATT LEVA UTAN DATOR IDAG ÄR ORIMLIGT FÖR DE FLESTA, i samhället som det ser ut idag KRÄVS DET ofta att du har tillgång till internet för att kunna betala dina räkningar, ta reda på information, utföra ditt arbete på andra ställen än din egen arbetsplats, ta kontakt för mötesbestämmelser eller informationsspridning, hålla dig uppdaterad, studera (idag finns det många utbildningar som erbjuder distansundervisning via nätet, dessa utbildningar har krav på att du ska ha internetanslutning för att kunna ta del av kurserna), skaffa ny kunskap, deklarera, hålla kontakten med dina vänner... Ja, listan kan göras mycket lång.

SVT verkar ha fått storhetsvansinne - den lilla bråkdel som deras kanaler utgör i internetvärlden är inte större än en snöflinga i universums galax. TV BÖR VARA NÅGONTING MAN SJÄLV VÄLJER ATT INFÖRSKAFFA OCH ANVÄNDA, inte som en påtvingad tjänst man inte har intresse av att utnyttja!

Ditt namn kan betyda skillnaden mellan att få en dyr knackning på dörren eller att låta datorn vara avgiftsfri även i fortsättningen! År 2015 kommer beslut att ha fattats om hur tv-avgiften kommer att finansieras i framtiden. Det första steget i rätt riktning är att ge Din röst.

Skriv ditt namn, och gör en insatts till att bli av med ofrivillig TV-avgift!

Berit Johansson, Göteborg
Christer, Svärdsjö
morgan, stockholm
Ronny Antonsson, Älvsered
marianne sidling, göteborg

Alpha4000
2013-03-05 22:10:04
Helt felaktigt beslut om att även internet ska
beläggas med TV-avgift. Det vore bättre om
TV-avgiften skrotas och att man kan
reklamfinansiera TV-utsändningarna istället,
eller att man lägger TV-avgiften på
skattsedel,dock högst 500 kronor om året i en
särskild TV-skatt.
Felaktigt beslut
2013-03-05 20:54:30
Hej
Jag läste att eftersom internet inte är en
utsändning så räknas det inte heller eftersom
man inte mottar något utan man laddar ner det och
då gäller inte lagen.

2013-03-01 02:56:27
Att införa TV-avgift för alla som har datorer
med internet är helt vansinnigt,och varför ska
man ha kvar stenålderssystemet med TV-avgifter?
Det bästa vore om man avskaffade TV-avgiften och
istället finansierar TV,Radio och internet med
reklamintäkter,och varför inte göra som
TV-gjorde på 1990-talet ha TV-shop,där inkomster
från försäljning,skulle finansiera TV,och
radio-verksamheten och dessutom finansiera
servrarna som krävs för att driva internet.
Namninsamling # 7458 snabbfakta 2641 Underskrift ( 2419 unika IP-adresser)
Inlagt den 2013-02-22
Startades av : Emma Lindström
Skickas till : Lena Adelsohn Liljeroth - kulturdepartementet.registrator@regeringskansliet.se - Kulturdepartementet