Namninsamling : Låt Sergiu med familj stanna i Sverige

Skriv under namninsamling "Låt Sergiu med familj stanna i Sverige "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11082

Vi i BIK SK har de senaste dagarna fått ta emot två hemska besked. Det ena beskedet, var att vi får lämna division 1 för spel i tvåan, och så sent som i måndagsmorse kändes det som att det var det värsta som kunde hända, och våra tävlingsskallar grät stora tårar.
Det andra beskedet däremot, gav "det värsta som kan hända" en helt ny innebörd och gör att det istället är våra hjärtan som gråter. Och spelet fotboll, det betyder idag ingenting.

Inför träningen denna mörka måndagen den 24 september meddelade vår tränare Sergiu att han fått de mörkaste beskedet av dem alla, han får inte längre stanna kvar i Sverige. "Livet är orättvist ibland", säger han själv.

Vem är då Sergiu? Att fotbollsångermanland vet vem han är tvivlar vi egentligen inte på, men här kommer ändå en kort resumé. Han inledde i Höga Kusten, redan sitt första år i Sverige 2011, då som spelare i herrlaget och tränare i damlaget. Sedan fortsatte han som spelande tränare i herrlaget innan han började pendla till Ö-vik för att träna Anundsjö IF. Så sent som i juli i år tackade han ja till att försöka hjälpa oss med den snudd på omöjliga uppgiften att rädda oss kvar i divison 1 efter en bedrövlig vårsäsong.

Under tiden som han har hunnit med all denna fotboll så har han jobbat ända sedan han kom till Sverige 2011. Hans fru jobbar även hon i Sverige och hans dotter som är född här går på förskola och pratar bara svenska.

Det pratas om att vi ska hjälpa utrikesfödda att integrera i samhället, Sergiu behövde ingen hjälp att integreras, det gjorde han själv efter konstens alla regler. Det han har "gjort fel" är att han under två månader 2011, alltså hans första år i Sverige, tjänade mindre än 13 000 kr under två månader. Det felet anses vara så pass allvarligt att han och hans familj nu måste lämna landet. Noterbart är att om man slår ut de pengar han tjänat i Sverige så når han över 13'-gränsen med råge, men det spelar tydligen ingen roll, och han får inte heller betala in den summa som saknas i efterhand.

Trots hans hjälp lyckades vi inte rädda kontraktet i "ettan" men han hjälpte oss att falla med flaggan i topp. Det gjorde Sergiu genom att lägga ner hela sitt hjärta och hela sin själ i att hjälpa oss med det som vi där och då ville allra mest.
Men tiderna förändras, ibland fortare än man kan ana. För det vi nu, med våra hjärtan och våra själar vill allra mest, är att Sergiu ska få stanna här i Sverige med oss, och får han det kanske spelet vi alla gillar så mycket, kan få börja spela roll igen.

Carina Berglund Bystedt, Ramvik
Alina Moberg, Skog
Emma Nordlinder, Skog
Göran Hägglund, Bjärtrå