Skriv under Vi kräver att Anders Tegnell får sluta sitt jobb som avdelningschef på Folkhälsomyndigheten efter den senaste skandalen!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10836

2016-04-27

Efter att redan 2009 ha ansvarat för inköpen av vaccinen som orsakade narkolepsiskandalen i Sverige, så gör nu Anders Tegnell ett nytt avtal för exakt samma vaccin från samma företag. Trots facit i hand!

SVT Nyheter skriver: »Trots att hundratals personer drabbades av den obotliga sjukdomen narkolepsi under massvaccinationerna i samband med svininfluensan 2009, har Folkhälsomyndigheten nu tecknat ett avtal för exakt samma pandemivaccin igen, alltså den prototyp som man avtalade om förra gången. Detta trots kännedom om vaccinets risker.«

– Jag tycker det här vaccinet har diskvalificerat sig från användning med hänsyn på att det har orsakat en av de största medicinska katastrofer som vi har haft i modern tid, säger Göran Stiernstedt, tidigare bland annat avdelningschef inom Sveriges Kommuner och landsting, SKL, till SVT Nyheter.

Förra gången destruerades vaccin till ett värde om 325 miljoner kronor, och svenska folket lamslogs av informationen om att regeringen beviljat ansvarsfrihet till vaccinföretaget GlaxoSmithKleine för vaccinet som nu visat sig ha skadat flera generationer.

GlaxoSmithKleine har tidigare dömts för omfattande miljardkorruption och muthärvor i bland annat Kina och USA, där det kom fram redan vid den tidigare skandalen att de bluffat WHO med sina egna "experter" för att förmå WHO att slå larm om en påhittad pandemi. De har även dömts för illegala vaccinförsök i bland annat Argentina, där de så sent som 2011 stod bakom minst 14 barns död.

Trots detta facit i hand så tillåts Tegnell återigen använda skattebetalarnas pengar - inte bara när han inhandlar samma vaccin som orsakat så stor smärta och sorg i Sverige, utan även när han väljer att liera sig med ett företag som gjort sig kända världen över för sin korruption.

Vi kräver därför Anders Tegnells omedelbara avsked, och att regeringen ska att se över korruptionen inom de svenska myndigheterna, vilka nu inte verkar vara annat än handdockor för läkemedelsindustrin.

Namninsamlingen kommer att skickas in till berörda inom den svenska regeringen, samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Tack för ditt engagemang!

Länkar:

Förstärkt beredskap inför en allvarlig influensapandemi

Inköp av vaccin väcker kritik

”Läkarna måste inse att detta är politik och affärer”

Livet efter sprutan, Pandemrix!

GlaxoSmithKline fined $490m by China for bribery

GlaxoSmithKline to Plead Guilty and Pay $3 Billion to Resolve Fraud Allegations and Failure to Report Safety Data

GlaxoSmithKline bribery scandal led to 13-fold increase in China whistleblower reports

GlaxoSmithKline fined over trials on the babies of Argentinian poor