Namninsamling : Rädda stinshuset i Åkarp

Skriv under namninsamling "Rädda stinshuset i Åkarp "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9843

"Det nya" stinshuset (Åkarp 1:79) byggdes 1919 och är ritat av Folke Zettervall (som stationshuset som byggdes 1907).
Stinshuset finns norr om stationshuset och är tyvärr bara k- märkt enligt bevarandeplanen från 2000. I detaljplaner för utbyggnanden av järnvägen, stinshuset är beskrivet som q-märkt istället.

Med fyrspårutbyggnanden av Södra Stambanan två tillfälliga spår kommer att lägga till för ungefär 3 år. Dessa spår kommer att vara på sida av Södra Stambanan och, som det ser ut från planerna, för att bygga dem, man måste rivas tre byggnader. Åkarp 1:44, ett hus från 20-talet som ligger på Sockervägen, Stinshuset (Åkarp 1:79) och Coyetgården (Hjärup 1:3, i Staffanstorp kommun och är kopplat till Henrietta Coyet, friherrinna av Torup http://sv.wikipedia.org/wiki/Henriette_Coyet)

Även Åkarpsdammen planera av att förstöras även om de har lovat att de kommer att återställa det (men de måste minska det) och plantera om etthundrigaåriga träet som kommer att falla.

Stinshuset och Åkarpsdammen (men också Åkarp 1:44 och Coyetgården) borde bevaras för sitt historiskt värde som de bägge har för Åkarp.
Det är en utpekad värdefull miljö ur kommunens eget kulturresursprogram.

Kan den tillfälliga spår flytta om sidan av huset utan att vara förfarliga för bilar och trafik på Stationsvägen?

Kan entrepenör vara säkert att de kommer att återställa så mycket som möjligt av atmosfer som finns i den lilla oas som är Åkarpsdammen?

Kan någon tänka sig att investera pengar för att flytta detta fint hus som har många fina detaljer och är verkligen charmigt?

Gilla och dela oss också på Facebook!

Fredrik Moback, Göteborg
Cecilia Larsson, Åkarp
Christer Nyström, UMEÅ
Helene Henriksson, Åkarp
Magnus Lindskog, Lund

John Eklund
2015-12-16 03:38:21
Mycket intressant! Burspråk och pagodtak
påminner starkt om Folke Zettervalls kopplingshus
och transformatorstationer längs Malmbanan,
främst de belägna söder om Kiruna tillkomna
kring 1920. Av dessa finns inget kvar efter
rivningsvågen för ett par år sedan. Där mitt i
skogen fanns ingen eldsjäl som gav dem en
framtid. Kanske finns en chans här?
Namninsamling # 9843 snabbfakta 288 Underskrift ( 192 unika IP-adresser)
Inlagt den 2015-04-03
Startades av : Arianna Benigno
Skickas till : Lars-Olle Olsson - burlovs.kommun@burlov.se - Burlövs Kommun Miljö- och Byggnadsnämnden