Namninsamling : Rädda skolhusen vid Jakobsberg

Skriv under namninsamling "Rädda skolhusen vid Jakobsberg "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9831

"Förstörelsen av kulturmiljöer sköljer över Kristinehamn och har nu nått detta vackra skolområde från 1900-talets början. Det är en utpekad värdefull miljö ur kommunens eget kulturresursprogram. Jakobsbergsskolan, eller gamla flickskolan, tillhör kategori II i klassificeringen och anses därmed vara särskilt värdefull. Värdet baseras dels på att byggnaden med sin välbevarade panelarkitektur är mycket representativ för det sena 1800-talets trähusbebyggelse. Som äldre skola har byggnaden också högt identitetsvärde då den berör många människor som har minnen förknippade sin egen eller sina barns skolgång. Jakobsbergsskolan har så som före detta flickskola också ett samhällshistoriskt värde då den påminner om en tid då det inte var självklart att pojkar och flickor skulle ha samma möjligheter till utbildning. Den välbevarade miljön kring Jakobsbergsskolan med bevarade rektors- och vaktmästarbostäder har också ett socialhistoriskt värde som visa på ett äldre levnadssätt där bostaden var knuten till anställningen för vissa yrkeskategorier.

I tillägg kulturmiljön som helhet dvs bebyggelse men också i synnerhet områdets beskaffenhet med bäckravin, strandbank, strandnära naturvegetation samt äldre ädelträd.
Nu skall denna miljö rivas på grund av att en ny skola, Teknik och Innovationscentret, skall anläggas på denna plats, trots att likvärdiga alternativ finns. Flera tomter har redan sanerats i området och står färdiga för byggnation till en lägre kostnad. Det är dags att Kristinehamnarna försvarar sin stads historia - skriv på och visa att nu är det nog med kulturrivning i vår stad!

Föreningen för Byggnadskultur i Kristinehamn

Länsombuden i Värmland Län, Svenska Byggnadsvårdsföreningen

Göran Johansson, KRISTINEHAMN
Marianne Hellberg, Kristinehamn