Låt döva Unisa stanna i Sverige!

Skriv under Låt döva Unisa stanna i Sverige!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9657

Unisa, en 17-årig döv kille säger: ”Här i Sverige har jag en framtid – en bra utbildning på mitt förstaspråk, spela fotboll i det svenska dövlandslaget och vänner. Nu försvinner min dröm”.

Unisa är född i Sierra Leone och kom till Sverige för fem år sedan tillsammans med sin mamma och bror. När han kom var han språklös, i Sverige har han lärt sig svenskt teckenspråk och svenska, han går på Riksidrottsgymnasiet för döva i Örebro. Han är en duktig fotbollsspelare och han har en garanterad plats i svenska dövlandslaget – om han får svensk uppehållstillstånd. Migrationsverket har beslutat att Unisa och hans familj inte får stanna i Sverige. De ska tillbaka till Sierra Leone, ett mycket fattigt land som är hårt drabbat av Ebola.

Hur kommer Unisas framtid se ut? Kommer han att ha ett hem? Kommer han att kunna äta sig mätt alla dagar?

Vad som händer Unisa om han återvänder till Sierra Leone vet ingen, men vi vet att hans möjligheter att fortsätta sina studier där finns inte. Han kommer inte att vara delaktig i samhället. Han kommer heller inte att kunna fortsätta att vara en social kille med många vänner, då döva i Sierra Leone inte kan teckenspråk och inte har samma rättigheter och möjligheter i som i Sverige.

Hjälp Unisa att återfå sin dröm genom att få stanna kvar!

/ Örebro Dövas Ungdomsklubb

Frida Ryngevall, Nora
Linus Lindin , Örebro
Elin Andersson, Örebro