Riv inte Umeås vackra gamla lasarett!

Skriv under Riv inte Umeås vackra gamla lasarett!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9405

Bakgrund

Västerbottens läns landsting vill riva det drygt 100 år gamla vackra lasarettet, den äldsta delen av Norrlands universitetssjukhus med en anrik historia.
Länsmuseet har nyligen konstaterat i sin kulturmiljöutredning att det gamla sjukhuset har mycket stora kulturhistoriska värden.

En förstudie gick igenom fem olika placeringar för ett nytt välbehövligt psykiatrihus. Alltför lättvindigt kom den fram till att det gamla lasarettet ska rivas för att ge plats åt psykiatrihuset. Detta trots att förstudien själv pekar mot att en utbyggnad i nuvarande östlig placering är bättre.

För att riva en så kulturhistoriskt betydelsefull byggnad måste det finnas goda skäl. Men som vi visar nedan saknas vettiga argument. Här är rivningsargumenten plus våra svar.

1. Närheten till somatiska akuten. SVAR: Patienttransporter till den akuten är både säkrare och snabbare från psykiatrins nuvarande östliga placering.
2. L√§get √§r soligare och naturm√§ssigt vackrare. SVAR: √Ąven en √∂stlig placering blir ocks√• solig och slipper dessutom buller fr√•n helikoptrar, Holmsundsv√§gen och Botniabanan.
3. Närheten till Botniabanan. SVAR: Flertalet patienter kommer inte med tåg utan med bil eller buss. Det är ingen skillnad i avstånd från bussterminalen. För att ordna p-platser åt nybyggnationen måste delar av sjukhusparken offras.
4. Landstinget vill skapa en ’framsida’ på lasarettet och synliggöra psykiatrin. SVAR: Då skapar man samtidigt en baksida för patienter till många andra kliniker (kvinna, barn, cancerklinik, geriatrik mm). Bättre som man har nu med ingångar i flera vädersträck.
5. Gamla lasarettet är i dåligt skick. SVAR: Underhållet är eftersatt men kan till en relativt låg kostnad i sammanhanget åtgärdas. Till skillnad mot senare delar av sjukhuset är det inget sjukt hus.
6. För dyrt att renovera lasarettet: SVAR: Enligt landstinget skulle det kosta totalt 37 miljoner kronor att rusta upp. Enbart rivningskostnaderna är 10 miljoner och ersättningslokaler för nuvarande verksamhet beräknas till 100 miljoner kronor.
7. Gamla lasarettet har ingen funktion idag. SVAR: Byggnaden √§r full av aktivitet s√•som rehabiliteringsklinik f√∂r patienter med l√•ngvarig sm√§rta, √∂ppenpsykiatrisk verksamhet (tills nyligen), undervisning av bl.a. l√§karstuderande samt omfattande forskning. Dessutom finns ett unikt medicinhistoriskt museum i ‚ÄĚGamla badet‚ÄĚ i Rotundan.

SLUTSATS: INGA H√ÖLLBARA ARGUMENT HAR PRESENTERATS F√ĖR ATT RIVA GAMLA LASARETTET. BEVARA V√ÖR UNIKA VACKRA BYGGNAD!

Kerstin Jäderberg, Modena/ Italien
Lars Eric Rännar, Umeå
Erik Dahlgren, Umeå
Jan Rutqvist, Stockholm