Stoppa Fas 3 NU!

Skriv under Stoppa Fas 3 NU!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9320

Från riksdagen skickades en skrivelse med krav på stopp för Fas 3 till den dåvarande allians-regeringen. Regeringen fick alltså redan 9:e juni 2011 en uppmaning från riksdagen att göra ändringar i en förordning eller på annat sätt stoppa anvisningen av ytterligare personer till fas 3.
Skrivelsen fortsatte med att uppmana regeringen att skyndsamt redovisa för riksdagen vilka åtgärder som man vidtagit med anledning av detta.

Förklaringen till detta ovanliga initiativ var att det framkommit att det var allvarliga problem med Fas 3-verksamheterna. Problem som i Arbetsmarknadsutskottets betänkande beskrevs som av två slag: Dels finns det anordnare som tar emot deltagare men som inte erbjuder någon meningsfull sysselsättning; deltagarna lämnas i en återvändsgränd av passivitet. Dels finns det anordnare som tvärtom låter deltagarna utföra reguljära arbetsuppgifter och på så sätt skaffar sig gratis arbetskraft som man dessutom får betalt för att ta emot.

Det finns inget som tyder på att något av dessa problem inom Fas 3 skulle ha försvunnit.

Efter valet ingår socialdemokraterna och miljöpartiet i regeringen. Båda partierna ställde sig bakom riksdagsskrivelsen 2011. Det finns därmed inte längre något hinder mot att verkställa skrivelsens förslag bland regeringspartierna.

Regeringen beslutade dessutom redan vid sammanträdet 16:e oktober i en annan arbetsmarknadsfråga, om en 90-dagarsgaranti för ungdomar. Att inget beslut fattats om hanteringen av innehållet i den långt tidigare riksdagsskrivelsen om Fas 3 kan därmed knappast skyllas på tidsbrist. Vare sig hos Regeringen eller Arbetsmarknadsdepartementet.

Vi undertecknade kräver att regeringen omedelbart verkställer det som deras partier själva – då som opposition i riksdagen - krävde av den förra regeringen; att genom ändringar i en förordning eller på annat sätt stoppa anvisningen av ytterligare personer till fas 3!
Detta som ett första steg på vägen mot att avskaffa Fas 3 och annan workfarepolitik i Sverige. I enlighet med vad som sagts och antytts av regeringspartierna under valrörelsen.

Mikael Ernlo, Göteborg
Paul Rahmquist, Västra Frölunda
Oskar Bodin , Jönköping
Emma Hägg, Kristianstad
Asija, Norrköping

Erik
2015-01-13 02:06:09
Arbete = rättvis lön! själv varit i FAS-3 och kan
säga att det är det mest psykiskt nedsättande man
kan göra.
Stefan Bartsch
2014-10-18 21:05:06
Jobb istället för
att ut nyttja folk som samhället gör genom att
sätta folk i fack som fas 3 verkar att vara.. så
fram med jobb nu eller aldrig
Tycker klippa.se och fub.se

Namninsamling # 9320 snabbfakta 1048 Underskrift ( 892 unika IP-adresser)
Inlagt den 2014-10-17
Startades av : Fred Torssander
Skickas till : Fred Torssander - [email protected] - -

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!