Namninsamling : Det svenska språket ska vara ett officiellt och demokratiskt majoritetsspråk i Sverige!

Skriv under namninsamling "Det svenska språket ska vara ett officiellt och demokratiskt majoritetsspråk i Sverige! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9298

Genom språklagen och dess förarbeten framgår det att det är viktigt med språkdemokrati och att vi har tillgång till ett gemensamt samhällsspråk som alla har tillgång till.

I dag har Sverige endast i teorin ett sådant gemensamt samhällsspråk. För det svenska språket, är endast landets inofficiella majoritetsspråk, trots att vi samtidigt har fem officiella minoritetsspråk. Den svenska majoritetsspråkpolitiken bygger dessutom på en odemokratisk språkbeskrivning.

För i praktiken beskrivs det som i dag uppfattas som det officiella svenska språket i den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista över svenska språket.

Svenska Akademien är en odemokratisk och fristående kulturinstitution som grundades redan 1786. Någon insyn i eller demokratisk styrning över arbetet i Svenska Akademien finns därför inte.

Nu kräver vi, det svenska folket, att regeringen påbörjar den nödvändiga demokratiseringen av det gemensamma svenska samhällsspråket!

Se även www.detodemokratiskaspraket.se för mer information och aktuella texter i ämnet.

Från pressmeddelandet "Proposition om ny lag: Språk för alla" (Kulturdepartementet 2009-03-12):

"Språklagen befäster svenskan som huvudspråk i Sverige. Idag finns i svensk lagstiftning inga bestämmelser som reglerar svenska språkets status. Språklagen är alltså en ny lag med nya bestämmelser. Den föreslås träda i kraft den 1 juli 2009.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth säger i en kommentar:
- I Sverige är vårt gemensamma språk svenska. Det svenska språket är en av de minsta gemensamma nämnarna för oss som bor i Sverige - oavsett var vi är födda, vilken del av landet vi bor i, eller vilka sociala sammanhang vi känner oss hemma i. Ett gemensamt språk är en avgörande förutsättning för en demokrati värd namnet. Att svenskan nu blir lagstadgat huvudspråk i Sverige är därför både praktiskt och symboliskt viktigt."

Sandra Knutsson, Kristianstad
Pär Green, Stavsnäs
Sofie Andersson, Karlskrona
Peter, Värnamo