Namninsamling : Emot godtycklig separation av tvillingar inom förskola och skola emot föräldrars önskan och barnens behov

Skriv under namninsamling "Emot godtycklig separation av tvillingar inom förskola och skola emot föräldrars önskan och barnens behov "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=9190

Att separera eller inte separera i förskola/ skola är en fråga som nästintill alla tvillingföräldrar till barn i förskole- och grundskoleålder ställer sig.

De finns en utbredd syn bland allmänheten och kan tyckas logiskt att tvillingar behöver separeras och gå i olika grupper/ klasser för att utvecklas som individer likt andra barn. I vissa fall står inte barnen i fokus utan rent praktiska eller ekonomiska själ framförs som anledning till separata grupper/klasser .

Denna slutsats må vara rätt i vissa specifika fall men stämmer ofta inte överens med föräldrarnas bedömning och barnens behov. Och den finner inget stöd
inom forskning.

Faktum är att det fortfarande är vanligt att ansvariga inom förskola och skola rutinmässigt vill separera tvillingar, oavsett föräldrarnas och barnens önskemål, i den felaktiga tron att detta kommer att främja individualitet och minska beteendeproblem.

Detta trots att utvecklingsforskning om tvillingar under de senaste tjugo åren plus erfarenheter från tusentals tvilling familjer stöder den motsatta slutsatsen.

Risken är stor att tvillingars välmående sätts på spel och att deras utveckling försenas och försämras om separationen sker innan tvillingbarnen är redo.
Behovet att ”gå sin egen väg” är en naturlig del i tvillingars utveckling och kommer då barnen är redo. Att sätta sig över barnens behov av samvaro och tvinga fram en separation anses av många likvärdigt ett övergrepp.

Undersökningar visar att tvillingar som tillåts vara tillsammans i förskolan och så länge de vill vara det under de tidiga skolåren mår bättre och utvecklas bättre akademiskt och socialt än de som godtyckligt separerats.

Godtycklig separation kan vara en traumatisk upplevelse. Därför är det av allra största vikt att föräldrar och ansvariga inom skola och förskola väger för- och nackdelarna av en separation noga och med absolut hänsyn till det individuella tvillingparets relation och behov i stunden.

Vi uppmanar alla som ansvarar för placering inom skola- och förskola att
att ta del av den kunskap och forskning som finns i dag och de slutsatser som dras, att lyssna på och tillmötesgå föräldrarnas önskemål och barnens behov och följa de lagar och krav som finns på skola och förskola.

Referenser:

• "The Dutch Association for Parents of Multiples"
• The educational needs and experiences of Multiple Birth children (TAMBA – Twins and multiple birth associaton)
• Meeting the educational needs of multiple birth children (Curtin University, David A. Haya, Pat Preedy)
• Encouraging Individuality in Twins (twinservices.org)

Dejan Mastilo, Jönköping
Malin lundin, Göteborg
Kajsa Sundsten, Varberg
Johanna Nordlund, Stockholm
Catharina Lindén, Vendelsö

Namninsamling # 9190 snabbfakta 513 Underskrift ( 472 unika IP-adresser)
Inlagt den 2014-09-05