Bättre skolmat i Mjölby Kommun

Skriv under Bättre skolmat i Mjölby Kommun

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8723

Skolmaten är ett allvarligt samhällsproblem.

Många föräldrar i Mjölby kommun vill ha en ändring på skolmaten i förskolan, grundskolan och gymnasium. Barn behöver näring och energi för att fungera, prestera, lära och för att växa. Barnens mat bör vara varierad med fullfeta produkter, mindre socker, fri från tillsatser och ekologiskt så långt det är möjligt. Så på begäran av föräldrarna startar vi denna namninsamling.

1. Vi vill byta ut margariner till smör! Primärt för att Palmolja är huvudingrediens i margarin och vid tillverkning av palmolja skövlas regnskog. Margarin är en industriell smörimitation som innehåller en lösningsmedelsextraherad råvara och har onaturligt hög omega-6-halt. Margariner har en omstridd tillverkningsprocess och livsmedelsverkets analys fann betydande mängder kemikalier. Flera tillsatser som används i margarin är: emulgeringsmedel, konserveringsmedel, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel, färgämnen och aromämnen. Att kalla margarin för naturlig är både oetiskt och vilseledande. SMÖR är grädde som syras, kärnas och saltas!

2. Vi vill återinföra mellanmjölken, men helst ha standardmjölk 3% utan att förlora fet ost & riktig grädde 40% Med anledning av att det inte finns någon vetenskaplig grund för att minska på små barns intag av fett. Tar man bort fett minskar intaget av viktiga vitaminer och det ger dålig mättnad. Kliniska studier på fettsnåla råd till barn visar att minskat intag av fett bidrar till ökad fetma. Snabbguide i fetter: http://evalotta.info/snabbguide-fett/

3. Vi vill ta bort tillsatser och smakstärkare. E621-625/ Natriumglutamat/ Jästextrakt/ Maltodextrin m.fl. "gör maten godare". Det finns många larmrapporter och många forskare menar att dessa är en av de farligaste tillsatserna som används. De stör hjärnans funktion och kan orsaka illamående, sömnproblem, migrän, ADHD, astma, autism, depression, fibromyalgi, IBS, epilepsi, diabetes, nästäppa mm. Glutamat ökar aptit och minskar mättnadssignaler. Speciellt barn är extra känsliga. Rimligtvis beror detta på att glutamat så starkt påverkar de delar av hjärnan som styr informationen om uppmärksamhet, impulskontroll och motorik.

• Lättprodukter är dyrare för samma näring och energi. De är bara skenbart billigare eftersom de innehåller högre andel vatten och tillsatser.

• Barnens hälsa måste gå före föråldrade kostråd och prestige! Många tror felaktigt att det finns en lag som tvingar att följa gamla fettsnåla råd – en missuppfattning Livsmedelsverket själva uppmuntrar.

• Vi som föräldrar kräver härmed att våra barn får tillgång till exempelvis Smör, Bregott och standardmjölk! Bregott är smör och rapsolja med tillsatt salt. Rapsoljan göra den bl.a. mer bredbar.

• Vi accepterar inte att våra barn tvingas välja lättprodukter och tillsatser som kan vara skadliga för deras hälsa och inlärning. Kostvalet bidrar till förbättrad inlärning, koncentration, lugnare skoldagar och friskare gladare barn! Alla barn stora som små bör få rätten till sin framtida hälsa.

Vill du läsa hela förslaget och nå alla länkar och videos gå in här:
www.evalotta.info/medborgarforslaget-om-battre-skolmat-ar-nu-inlamnat-till-mjolby-kommun
Här kan du bl.a. se hur många andra kommuner gjort, en video över hur samarbetet mellan Livsmedelsverket och livsmedelsindustrin fungerar, en snabbguide om fetter, hur margarin tillverkas, sockerfakta, glutamater och mycket mer.

Skriv på och vidarebefordra denna namninsamling för våra barn!

Mona Eriksson, Mjölby
Annika Gustafsson , Böja
Ylva, Hjertstedt
sandra svensson, mjölby
jenny palmhäll, mantorp

Namninsamling # 8723 snabbfakta 146 Underskrift ( 126 unika IP-adresser)
Inlagt den 2014-03-29
Startades av : Staaftech
Skickas till : Bättre skolmat i Mjölby Kommun - [email protected] - Bättre skolmat i Mjölby Kommun

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!