Skriv under Låt idéerna bli verklighet - ge elever möjlighet att välja vegankost i Linköpings skolor!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7938

Efter ett kommunalt upphandlingsbeslut angående kost- och måltidsservice i Linköpings kommun kommer möjligheten inte längre finnas att välja vegankost i Linköpings kommunala skolor och förskolor.

Kommunen går därmed mot Livsmedelsverket som menar att skolor bör servera vegankost till de som önskar det och att det är fullt möjligt att som vegan få i sig ett energi- och näringsinnehåll som uppfyller rådande rekommendationer. I Linköpings måltidspolicy kan du läsa att alternativ kost ska erbjudas till dem som av medicinska, religiösa, etiska eller kulturella skäl behöver det.

Kommunen motsätter sig med detta beslut medborgarnas bestämmanderätt att forma sitt eget liv genom etiska, miljömässiga och hälsomässiga val. Att vara vegan är ett etiskt val att motsätta sig samhällets djurförtryck. Att neka individen ett etiskt kostval anser vi kränker individens valfrihet.

Vi som skriver under denna namninsamling kräver att kravspecifikationen revideras så att eleverna ges möjligheten att kunna välja vegankost i Linköpings kommunala skolor.

- Stöd oss gärna genom att sprida information om vår kampanj och gilla vår kampanjsida på Facebook!

www.facebook.com/vegansktiskolanlinkoping

Louise Mörk, Linköping
Stina, Linköping
Marita Niklasson, Linköping