Nej tack till p-piller som gör oss sjuka!

Skriv under Nej tack till p-piller som gör oss sjuka!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7331

| Flattr

I drygt 50 år har p-piller skrivits ut till kvinnor med syftet att motverka graviditet. Ett mycket bra ändamål förstås, eftersom det möjliggjorde att kvinnor kunde ha sex utan att bli gravida.

P-piller, p-spruta, p-stav, p-plåster, p-ring och hormonspiral innehåller olika typer av kemiska hormoner som förhindrar ägglossning. Mer än en halv miljon kvinnor i Sverige använder sig av dessa.
Men dessa tillsatta hormoner kan ge allvarliga biverkningar. Illamående, acne, minskad sexlust, nedstämdhet, sköra slemhinnor, ömmande bröst, mellanblödningar och sist men inte minst ökad risk för blodpropp är alla biverkningar som det varnas för i de olika preparatens bipackssedlar.

Nya generationens p-piller togs fram med syfte att minska biverkningarna, men dessa visade sig vara ännu farligare.
Hundratals svenska kvinnor har drabbats av blodpropp. Ungefär tre kvinnor per år har mist livet pga blodpropp de senaste tio åren.

Trots detta vittnar många kvinnor om en stor nonchalans från vårdpersonal när ämnet tas upp. Gynekologer och barnmorskor går ut i media och avfärdar kända biverkningar som myter och många kvinnor och unga tjejer som söker hjälp eller rådgivning upplever att de "prackas på" recept.
P- piller skrivs även ofta ut till kvinnor som söker hjälp för helt andra orsaker än just den preventiva frågan. Mot mensvärk, pms eller orgelbunden menscykel är också problem som gärna botas med p- piller.

Var tredje ung tjej mellan 16-24 säger sig vara orolig och ångestfylld. I samma ålderskategori mår män däremot bättre än genomsnittet. (Källa SCB)
Kanske är det dags att börja fundera kring ett eventuellt samband mellan detta faktum och det stora antalet hormonella p- medel som skrivs ut till kvinnorna i målgruppen?

När en kvinna börjar preparera sin kropp med hormonella preventivmedel är detta ofta någonting hon gör livet ut. Precis som diabetiker och många andra kroniker äter sina mediciner livet ut, eller under längre perioder, tar kvinnor sina preventivmedel. Skillnaden är att som diabetiker går du på regelbundna kontroller hos din läkare. Tre månader efter att du fått dina p- piller utskrivna erbjuds du visserligen ett återbesök, men thats it. Ingen kontrollerar ditt blod för att kunna upptäcka om du riskerar att få blodpropp, som i värsta fall kan leda till död. Ingen diskuterar din sinnesstämning eller din sexlust eller det faktum att ditt ansikte plötsligt täckts med acne.

Allt det här har vi tröttnat på nu.

Därför uppmanar vi, Gotlands[T]rosorna, de som känner igen sig eller bara känner sig manade, till att delta i denna namninsamling som ska skickas till hälso- och sjukvården, politiker och läkemedelsbolag.

Vi kräver följande:

* När unga kvinnor som inte eller knappt har sexualdebuterat söker hjälp antingen för menssmärtor eller rådgivning för preventivmedel, ska ordentlig information kring p-medel ges. Information om biverkningar ska inte nonchaleras. Mot menssmärtor ska smärtlindrande alternativ ges. Samma sak ska gälla vid information kring hjälp vid pms. P- piller är ingen universalmedicin.

*Barnmorskor, gynekologer och annan sjukvårdspersonal som arbetar inom området måste informera om biverkningar och får på inga sätt förminska dessa inför vårdtagaren som står i stånd att börja med medicinerna.

*Alla kvinnor och unga tjejer som börjar med preventivmedel med risker för blodpropp bör erbjudas regelbundna kontroller av blodet för att kunna förutse och därmed undvika blodproppar.

Vidare anser vi att i ett så pass jämställt land som Sverige borde även männen ha rättigheter och skyldigheter angående familjeplaneringen. De borde kunna få välja mellan olika preventivmedel och kunna vara säkra på att ett samlag inte leder till graviditet. Dessutom behövs komplement till preventivmedel eftersom p-piller för kvinnor i många fall inte är ett fungerande alternativ.

Den sexuella revolutionen som p-piller innebar är snarare nu en kvinnofälla. Politiker måste inse att här behövs satsas mera pengar. Det är en viktig aspekt i strävan mot jämlikhet.
I Frankrike pågår just nu stor debatt efter flera stämningar och myndigheter har börjat agera för att minska användandet, samma sak borde ske i Sverige.

/Gotlands[T]rosorna
Jenny Persson & Nina Ruthström

Malin Sjöberg, Luleå
Linn Björk, Göteborg
Erica Krook, Malmö
Marika, Dala-Järna
Emma Carlsson, Göteborg

Tipsa ditt nätverk!
2013-01-11 09:49:19
nyapolitiken.biz, om Gardacil
jesus-is-savior.com, klicka på "The american
Holocust".

Skriv gärna under namninsamlingen på:
change.org/pettitions/stop-this-child-industry-now
.
swedish Nightmare: The Social Services Department.
Long Arm ot the Social Dictatorship.
Christopher C.M. Warren, hemsida: FreeSweden.net
google.se, "Varning för socialtjänsten"
Siv westerberg: "Child Prisons-In Sweden".
Eric Brodin: "Destroying The Family Swedish
Style".
Ulla Wall-Johansen: -Om föräldrar mister barn pga
BRISTER I RÄTTSSÄKERHETEN och det sker i lagens