Nej tack till p-piller som gör oss sjuka!

Skriv under Nej tack till p-piller som gör oss sjuka!

Ange kod hÀr:
Visa mitt namn pÄ denna sida ocksÄ!

Dela denna namninsamling DirektlÀnk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7331

I drygt 50 Är har p-piller skrivits ut till kvinnor med syftet att motverka graviditet. Ett mycket bra ÀndamÄl förstÄs, eftersom det möjliggjorde att kvinnor kunde ha sex utan att bli gravida.

P-piller, p-spruta, p-stav, p-plÄster, p-ring och hormonspiral innehÄller olika typer av kemiska hormoner som förhindrar Àgglossning. Mer Àn en halv miljon kvinnor i Sverige anvÀnder sig av dessa.
Men dessa tillsatta hormoner kan ge allvarliga biverkningar. IllamÄende, acne, minskad sexlust, nedstÀmdhet, sköra slemhinnor, ömmande bröst, mellanblödningar och sist men inte minst ökad risk för blodpropp Àr alla biverkningar som det varnas för i de olika preparatens bipackssedlar.

Nya generationens p-piller togs fram med syfte att minska biverkningarna, men dessa visade sig vara Ànnu farligare.
Hundratals svenska kvinnor har drabbats av blodpropp. UngefÀr tre kvinnor per Är har mist livet pga blodpropp de senaste tio Ären.

Trots detta vittnar mÄnga kvinnor om en stor nonchalans frÄn vÄrdpersonal nÀr Àmnet tas upp. Gynekologer och barnmorskor gÄr ut i media och avfÀrdar kÀnda biverkningar som myter och mÄnga kvinnor och unga tjejer som söker hjÀlp eller rÄdgivning upplever att de "prackas pÄ" recept.
P- piller skrivs Àven ofta ut till kvinnor som söker hjÀlp för helt andra orsaker Àn just den preventiva frÄgan. Mot mensvÀrk, pms eller orgelbunden menscykel Àr ocksÄ problem som gÀrna botas med p- piller.

Var tredje ung tjej mellan 16-24 sÀger sig vara orolig och Ängestfylld. I samma Älderskategori mÄr mÀn dÀremot bÀttre Àn genomsnittet. (KÀlla SCB)
Kanske Àr det dags att börja fundera kring ett eventuellt samband mellan detta faktum och det stora antalet hormonella p- medel som skrivs ut till kvinnorna i mÄlgruppen?

NÀr en kvinna börjar preparera sin kropp med hormonella preventivmedel Àr detta ofta nÄgonting hon gör livet ut. Precis som diabetiker och mÄnga andra kroniker Àter sina mediciner livet ut, eller under lÀngre perioder, tar kvinnor sina preventivmedel. Skillnaden Àr att som diabetiker gÄr du pÄ regelbundna kontroller hos din lÀkare. Tre mÄnader efter att du fÄtt dina p- piller utskrivna erbjuds du visserligen ett Äterbesök, men thats it. Ingen kontrollerar ditt blod för att kunna upptÀcka om du riskerar att fÄ blodpropp, som i vÀrsta fall kan leda till död. Ingen diskuterar din sinnesstÀmning eller din sexlust eller det faktum att ditt ansikte plötsligt tÀckts med acne.

Allt det hÀr har vi tröttnat pÄ nu.

DÀrför uppmanar vi, Gotlands[T]rosorna, de som kÀnner igen sig eller bara kÀnner sig manade, till att delta i denna namninsamling som ska skickas till hÀlso- och sjukvÄrden, politiker och lÀkemedelsbolag.

Vi krÀver följande:

* NÀr unga kvinnor som inte eller knappt har sexualdebuterat söker hjÀlp antingen för menssmÀrtor eller rÄdgivning för preventivmedel, ska ordentlig information kring p-medel ges. Information om biverkningar ska inte nonchaleras. Mot menssmÀrtor ska smÀrtlindrande alternativ ges. Samma sak ska gÀlla vid information kring hjÀlp vid pms. P- piller Àr ingen universalmedicin.

*Barnmorskor, gynekologer och annan sjukvÄrdspersonal som arbetar inom omrÄdet mÄste informera om biverkningar och fÄr pÄ inga sÀtt förminska dessa inför vÄrdtagaren som stÄr i stÄnd att börja med medicinerna.

*Alla kvinnor och unga tjejer som börjar med preventivmedel med risker för blodpropp bör erbjudas regelbundna kontroller av blodet för att kunna förutse och dÀrmed undvika blodproppar.

Vidare anser vi att i ett sÄ pass jÀmstÀllt land som Sverige borde Àven mÀnnen ha rÀttigheter och skyldigheter angÄende familjeplaneringen. De borde kunna fÄ vÀlja mellan olika preventivmedel och kunna vara sÀkra pÄ att ett samlag inte leder till graviditet. Dessutom behövs komplement till preventivmedel eftersom p-piller för kvinnor i mÄnga fall inte Àr ett fungerande alternativ.

Den sexuella revolutionen som p-piller innebar Àr snarare nu en kvinnofÀlla. Politiker mÄste inse att hÀr behövs satsas mera pengar. Det Àr en viktig aspekt i strÀvan mot jÀmlikhet.
I Frankrike pÄgÄr just nu stor debatt efter flera stÀmningar och myndigheter har börjat agera för att minska anvÀndandet, samma sak borde ske i Sverige.

/Gotlands[T]rosorna
Jenny Persson & Nina Ruthström

Matilda, Stockholm
>Hafiz Imran, Sundsvall
Caroline Larsson, Hallsberg
Carolina Stark, Göteborg
Johanna, HĂ€gersten

Tipsa ditt nÀtverk!
2013-01-11 09:49:19
nyapolitiken.biz, om Gardacil
jesus-is-savior.com, klicka pÄ "The american
Holocust".

Skriv gÀrna under namninsamlingen pÄ:
change.org/pettitions/stop-this-child-industry-now
.
swedish Nightmare: The Social Services Department.
Long Arm ot the Social Dictatorship.
Christopher C.M. Warren, hemsida: FreeSweden.net
google.se, "Varning för socialtjÀnsten"
Siv westerberg: "Child Prisons-In Sweden".
Eric Brodin: "Destroying The Family Swedish
Style".
Ulla Wall-Johansen: -Om förÀldrar mister barn
pga BRISTER I RÄTTSSÄKERHETEN och det sker i