Namninsamling : Stoppa barackerna på Rissneängarna!

Skriv under namninsamling "Stoppa barackerna på Rissneängarna! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7330

Vi som undertecknar detta motsätter oss starkt att Rissneängarna bebyggs med baracker för att evakuera Duvboskolan.

Rissneängarna är vårt mest uppskattade och tillgängliga rekreations-område. Här leker våra barn, här har vi picknick, solar, tränar, spelar fotboll, frisbee eller kubb och grillar. Här vill vi inte ha 1700 kvm asfalt. Närheten till ängarna ökar attraktiviteten på omkringliggande bostadsområden. Att placera baracker här påverkar de boende i TRE av kommunens stadsdelar!

Enligt gällande detaljplan får området enbart användas till park och plantering. I kommunens egna handlingsplan, Grönplan Sundbyberg, skrivs följande om Rissneängarna:

"Kopplingen ner till det populära rekreationsområdet Lötsjön-Golfängarna-Råstasjön är idag otydlig, med det avgränsande koloniträdgårdsområdet, kyrkogården och Ursviksvägen. Rissne skulle tjäna mycket på att detta gröna stråk förstärks, på ett bättre sätt knyts samman och därmed blir en del av det regionala grönstråket. Sambandet mellan den öppna gräsytan och skogen är av stort värde för landskapets karaktär. Åtgärder: Ta fram ett åtgärdsförslag för att binda samman och tydliggöra stråket Rissne äng-Lötsjön-Råstasjön."

Fram till den 20/1 går det även att lämna yttranden till:

kommunstyrelsen@sundbyberg.se

Sedan lämnar ansvarig bygglovshandläggare över en utredning och beslutet hamnar hos politikerna. Ges bygglov kan vi fortsätta överklaga.

Vi kräver en folkomröstning innan vår park förstörs!

Fadia T, Sundbyberg
Christine Touma, Sundbyberg
Sebastian K, Sundbyberg
Annika Svärd, Sundbyberg