Stoppa utvisningen av min make Nasser Abiat till Iran

Skriv under Stoppa utvisningen av min make Nasser Abiat till Iran

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7317

Jag är svensk medborgare, men min man är inte svensk. Det är inte mitt fel att bli kär i en asylsökande. Det är inte min mans fel att han inte föddes som svensk eller att han blev kär i mig. Det var ödet som avgjorde att vi möttes och blev kära. Vi läste aldrig någon lagbok om vi hade tillåtelse att få bilda en familj tillsammans. Men vi fick gifta oss enligt Sveriges lag.

Migrationsverket har nu försökt att splittra vårt förhållande under fyra års tid. Nu rinner tiden ut och de vill utvisa honom. Klockan tickar som en bomb och stubinen är så kort, så kort…

Mitt namn är Ingrid Abiat och jag fick mitt efternamn av min man Nasser Abiat när vi gifte oss 2010. Vi har varit ett par under nästan hela hans tid i Sverige. Ni som nu läser detta, undrar då säkert varför han inte åker tillbaka till sitt land för att söka familjeanknytning? Det vore ju det enklaste eller hur? Eller varför inte jag följer med honom till hans land och lever med honom där? Här kommer svaret på detta.

Min man kom inte till Sverige enbart för att gifta sig med mig. Min man blev tvungen att fly från sitt land för att rädda sitt eget liv. Han hade inget annat val, han var tvungen att fly… eller dö.
Han kommer från ett land där människor lever under en diktatur, ett land där människan inte har rätt att uttrycka sin mening, inte har rätt att välja sin religion, inte har rätt att klä sig som man vill, inte har rätt att tala sitt språk eller leva efter sin kultur. Människorna där har inte har rätt att leva sitt eget liv. Regimen i landet vet inte vad mänskliga rättigheter är. Sticker någon ut från regimens regler, så slår regimen ner på dem, hårt och orättvist:

Nasser var politiskt aktiv redan i Iran, han har varit både fängslad och torterad, inte bara en gång utan två gånger, han har fått utstå dubbla rättegångar för samma brott. Han blev av med sitt arbete på grund av detta, hans familj har blivit drabbad, hans nära vänner har drabbats, en del av dem har även försvunnit och dött för denna sak. Min mans brott är att han kämpar för de mänskliga rättigheterna, för människors lika värde i Iran. Regimen lämnar inget till slumpen och bara misstanken på att människor är inblandad i något som går emot dem, kan få dem hängd.

När han flydde, så flydde han till Sverige, till ett land som stod för politisk frihet och med-mänsklighet, ett land som var känt för stor tolerans och hög acceptans för olika kulturer.
Inom en månad efter att han kom hit, fortsatte han sitt politiska engagemang för att få rättvisa för sitt folk. Nasser är en öppen människa med hjärtat på rätta stället. Han jobbar för de mänskliga rättigheterna i Iran och kämpar för vad han tror är rätt. Han är bloggare, både på egen blogg och andras hemsidor samt på facebook, han har haft många utställningar och föredrag för att upplysa oss svenskar om det som regimen försöker att dölja, han talar för sitt folks skull i världsomfattande satellit-kanaler och han förekommer i svenska nyhetsmedier. Nasser vill sprida sin kamp för folket i Iran.

Nassers mobil eller familjen telefon i Iran är övervakad. Det syns genom att ett sbvaenskt landsnummer kommer upp före deras nummer. Någon från Tehran varit inne på min privata hemsida och sökt på exakt alla foton på Nasser. Troligen så har de laddat ner en massa foton på honom för att kunna använda för att identifiera honom när han återvänder. Hur länge tror ni att han får han leva om han tvingas att resa tillbaka?

Nasser och jag står nu inför en mycket svår situation, eftersom han i nuläget riskerar att utvisas från Sverige.
Migrationsverket tror nämligen inte på att hans politiska arbete för hans folk kommer att ge honom problem om han reser tillbaka till Iran. De menar att Iran, som mest frekvent övervakar sina medborgare i världen, både inom och utom landet, inte ska ha uppmärksammat Nassers regimkritiska kamp här i Sverige. Migrationsverket har inte vägt med att han redan är känd av regimen sedan tidigare och att de mycket väl vet vem han är. Och hur som helst så vet de det nu.

Vi hann gifta oss innan hans pass gick ut, men hans pass är inte längre giltigt. Nasser kan därför inte söka familjeanknytning till mig, han kan inte resa tillbaka alls till Iran eftersom han riskerar att dödas. Jag riskerar nu att förlora min älskade man.

Vi ber alla att hjälpa oss att få leva tillsammans. Var och en av er som ger oss en namnunderskrift är en av dem som räddar min mans liv!

Vi tackar er med hela vårt hjärta för att ni stödjer oss!

Ingrid & Nasser Abiat

Dennis Strömberg, Östhammar
Andonia dalingarou, Stockholm
Christian Westman, Åsele
Kerstin Nilsson, Hudiksvall
Mona Pattberg, Gemla

2013-01-12 22:00:55
Tack alla som har skrivit under!
För att ert namn ska räknas med, så måste ni
skriva för- och efternamn och ort, annars räknas
ni inte med.

Thanks to all who have signed!
For your name to be counted, you must write full
name and city, otherwise you do not count the
2013-01-10 23:03:43
I dag skapade vi en grupp på Facebook.
"Stop deportation of Nasser Abiat"
facebook.com/groups/475020925869006/
Gruppen är öppen och alla kan gå med och läsa mer
om honom och hans aktiviteter i Sverige, samt läsa
de nya uppdateringarna som kommer allteftersom.
Vänliga hälsningar
Ingrid & Nasser Abiat
2013-01-08 00:24:30
Vi är hemma från domens dag på Migrationsverket -
båda två ♥ :-)

Men kampen fortsätter och vi fick en tidsfrist på
två veckor. Visst hinner vi göra mycket på två
veckor?

Alla ni som skrivit under i skrivande stund (873
stycken) Vi vill sända ett stort HJÄRTLIGT tack
till er. ♥ ♥ ♥ Det finns inga
ord för att beskriva hur mycket detta betyder för
oss! TACK!

We are home from the day of judgment at the
Migration Board - both ♥ :-)

But the fight continues and we had a deadline of
two weeks. Sure we have time to do much in two
weeks?

All of you who signed up to the time of writing
(873 pieces) We want to send a big thanks to you.
♥ ♥ ♥ There are no words to
describe how much this means to us! THANK YOU!
Namninsamling # 7317 snabbfakta 1730 Underskrift ( 1373 unika IP-adresser)
Inlagt den 2013-01-04
Startades av : Ingrid Abiat