Namninsamling : Rädda Årsta Teater

Skriv under namninsamling "Rädda Årsta Teater "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6456

Årsta Teater är en omistlig del av Årsta Centrum – ett centrum som invigdes 1953 och som kom att stå modell för många centrumanläggningar framöver. Den tanke som arkitektbröderna Alsén hade med skapandet av Årsta Centrum var att skapa en samlingsplats där kultur, föreningsliv och affärsverksamhet skulle samverka, sida vid sida. Årsta Centrum är sen många år kulturmärkt och den som äger och förvaltar byggnaderna har därmed ett stort ansvar för att upprätthålla den anda som Årsta Centrum byggdes i.

Trots en del upprustningar av Årsta Centrum lämnas en väsentlig del, Årsta Teater, åt sitt öde. Teaterlokalen med tillhörande biutrymmen, är sedan lång tid i behov av en renovering. En renovering som behövs för att den ska fortsätta att fylla sin funktion där människor och föreningar kan fortsätta med sina verksamheter. Att det är verksamheter som efterfrågas visas inte minst av att Årsta Folkets Hus på sex år ökat sin uthyrning från 5 000 uthyrda timmar 2006 till 13 000 år 2010.

Men Årsta Folkets Hus är en förening som inte äger fastigheterna. Av förståeliga skäl saknar man också det kapital som krävs för att genomföra en upprustning av teaterlokalen – en kostnad beräknad till omkring 1 miljon kronor.

Tyvärr verkar fastighetsägaren Familjebostäder, liksom dess ägare Stockholms Stad, inte inse det ansvar som ligger i att förvalta ett kulturarv. Frågan om vem som ska bekosta en renovering besvaras med att det får någon annan göra. Men tillskillnad från enskilda och föreningar som hyr lokaler och Årsta Folkets Hus saknar varken Familjebostäder eller staden pengar. Familjebostäder redovisade 2010 en vinst på drygt 2 miljarder, en anmärkningsvärd förbättring sen 2006 då vinsten var 92 miljoner. Den miljon som krävs för en renovering av Årsta Teater utgör alltså en halv procent av vinsten 2010. Pengar finns - men finns viljan?
Vi, föreningar och enskilda, som undertecknat detta upprop begär därför att Familjebostäder och Stockholms Kommun tar sitt ansvar och rustar upp Årsta Teater.

Annette lundgren, Stockholm
gun karlborg, handen
Christina Pettersson, Älvsjö
Agneta Munthe, Årsta