Namninsamling : Upprop mot Försäkringskassan

Skriv under namninsamling "Upprop mot Försäkringskassan "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6351

Upprop mot försäkringskassan
Vi ifrågasätter skarpt den makt den enskilde handläggaren har i bedömning av bl.a. sjukersättning, arbetsförmåga, assistanstimmar och annat. Ska verkligen den enskilde handläggaren/ tjänstemannen ha denna makt? Som det är nu är rättsäkerheten satt ur spel då handlar alldeles för mycket om vilken handläggare som just Du träffar. Det är allt för ofta ett godtyckligt agerande utifrån vad den handläggaren tycker och anser. Inte ens medicinsk expertis blir inkopplad alla gånger, och i de fall det sker bryr man sig inte alltid om att ta dessa expertutlåtanden i beaktande eftersom den enskilde handläggaren redan har bestämt sig för vad som är sanningen. Många gånger får prestige styra. I många ärenden tas inte ens Försäkringskassans egna läkare in för att göra bedömningar, utan det är åter den enskilde handläggaren som inte har medicinsk kompetens, som kan avgöra liv och död för människor.
Alltför många människor har redan tagit sitt liv i desperation och många människor har fått sina liv förstörda pga detta godtyckliga och inkompetenta förfarande. Detta måste sättas stopp för. Vi har för avsikt att samla in så många namnunderskrifter som möjligt och uppvakta socialministern med dessa.

”Det som händer i dagens Sverige är fullkomligt galet. Mitt namn är Kerstin Öhman och det här är min historia, tyvärr är den inte unik. Allt känns overkligt, som i en saga men dessvärre har inte alla sagor lyckliga slut.
Jag har legat 15 månader på sjukhus pga försäkringskassans inkompetenta tjänstemän. Jag är rullstolsburen sedan 24 år, och har en muskelsjukdom sedan lika länge, vilket innebär att jag är tvungen att ta en spruta varannan timme dygnet runt för att överhuvudtaget överleva. Min sjukdom gör också att jag t.ex. får andningsuppehåll utan förvarning. Därför är jag också helt beroende av att ha assistans dygnet om. Försäkringskassan bestämde sig för att ta bort hälften av min assistans och att dra in min sjukersättning. De tycker jag kan jobba 100%. Jag har aldrig känt mig handikappad eller sjuk, utan har alltid försökt att leva ett så normalt liv som möjligt, men det här var verkligen för mycket. Medveten om att jag inte hade en chans att överleva utan mina assistenter bestämde jag mig för att ta mitt liv, därför hamnade jag inom psykiatrin där jag fortfarande befinner mig. Försäkringskassans handläggare har under hela tiden trakasserat och förnedrat mig så mycket de kunnat. Jag har varit på väg att ge upp ett antal gånger, precis så som Försäkringskassan önskat. Jag är en klar besparing. Läskigt men sant. Nu menar jag inte att hela Försäkringskassan är skit men allt handlar för mycket om vilken handläggare du får. Jag lyckades dra en nitlott och så får det inte gå till. Det finns ett regelverk som inte alla handläggare lever upp till. Nu har jag iallafall bestämt mig för att få bort alla inkompetenta handläggare som verkar som gudar och förstör livet för så många människor. Undrar ofta hur många de redan tagit livet av? Du känner eller har säkert hört talas om någon som blivit drabbad av Försäkringskassans beslut. Du kanske inte själv är drabbad i dag, men imorgon är det kanske du som behöver hjälp och stöd. Var med och sprid mitt budskap "rätten till ett normalt liv" som är en självklarhet för de flesta. Jag begär inte guld och gröna skogar utan bara att få leva precis som vem som helst. Jag finns på Facebook och min mailadress är ohman.kerstin@telia.com”

Margareta Bykowski, Bohus
Merete Jensen, NYBRO
Nina, Nacka