Medborgarförslag förskolan Bollebygd mars 2012

Skriv under Medborgarförslag förskolan Bollebygd mars 2012

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6343

| Flattr

Tidigare har läget varit dåligt i Bollebygds förskolor, men efter nyår har läget blivit ännu värre. På många förskolor kan man inte längre upprätthålla den pedagogiska verksamheten, utan det handlar mer om ren förvaring.
Flera familjer känner sig tvingade att gå ner i arbetstid eller välja bort heltidsjobb för att förskolan upplevs som en otrygg miljö. Utanför kommungränserna förknippas Bollebygds förskola alltmer med stora barngrupper och låg personaltäthet, vilket riskerar att skrämma bort inflyttande barnfamiljer.
Två småbarnsavdelningar (1-3 år) på Odensgården tvingas p g a minskad personaltid äta frukost tillsammans. Detta innebär upp till 21 småbarn, som knappt kan äta själva, på tre pedagoger. Skolverket rekommenderar max 12 barn på tre pedagoger när barnen är så små!
Samma småbarnsavdelningar har så lite personal under eftermiddagarna, att personalen kan bli ensamma med upp till 12 barn under långa stunder. Vad händer om det börjar brinna en sådan eftermiddag?
Vidare har minst en av avdelningarna på Skattegården slutat helt med utevistelse utanför gården, då man ej längre kan garantera säkerheten. Vi känner en stark oro över att de stora barngrupperna och den låga personaltätheten nu leder till allvarliga säkerhetsbrister. Här är några exempel som rapporterats in av föräldrar på olika förskolor den senaste tiden:
• Två 2-åringar kom springandes med varsin vass plockepinn-pinne i högsta hugg, då en förskollärare var ensam med 14 (!!) barn.

• Ett 14-månaders barn lyftes runt i huvudet av en femåring medan en annan femåring lekte och hängde på hennes fötter. Ingen personal fanns i närheten, men som tur var kom en förälder som skulle hämta barn till undsättning.

• Föräldrar har flera gånger hittat barn som blivit "bortglömda" inne på toaletten. Personal är för långt bort för att höra och kompisarna leker utanför och håller toalettdörren stängd.

• Ett barn hade fastnat på en liten krok på ett skåp och kunde inte komma loss. Då var personalen också för långt bort i lokalerna för att kunna höra och hon ropade inte tillräckligt högt för att bli hörd.

• En förälder kunde inte hitta sitt barn när hon kom för att hämta, ingen verkade veta var hon var. Till slut hittade flickans storebror henne på avdelningen mittemot. Hon var helt ensam, 1,5 år gammal, med en stor sax i handen.
Som bilagor till detta medborgarförslag finns några av de berättelser från förskolorna som andra oroliga föräldrar skickat till oss. Det är kommunens ansvar att kvalitetssäkra förskolan och vi kräver att man tar sitt ansvar innan något riktigt allvarligt händer, för nu är det bara en tidsfråga! Av förvaltningen har vi fått reda på att 3,5 Mkr skulle behövas för att kunna hålla samma kvalitetsnivå som i höstas. Denna summa är förstås långt ifrån tillräcklig, men skulle i alla fall återställa verksamheten från krisläge till sparläge.
Vi föreslår därför :
att kommunfullmäktige med omedelbar verkan, som en engångspost, tillför BUN 3,5 Mkr, öronmärkta för förskoleverksamheten.

Lotta Andersson, Sundsvall
Malin Franzén, Bollebygd
Jimmy Guse, Landvetter
Karolina Berger, Landvetter