Vi kräver demokratisk och faktabaserad journalistik

Skriv under Vi kräver demokratisk och faktabaserad journalistik

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5948

Under en veckas tid har Aftonbladet i Sverige bedrivit ett drev mot Socialdemokratins partiordförande Håkan Juholt, där Aftonbladet drivit tesen om att Juholt brutit mot reglerna i flera års tid och att han felaktigt låtit medborgarna betala för lägenheten som han delar med sin sambo i Stockholm.

Nu visar det sig efter förundersökningen att det överhuvudtaget inte finns varken ett formellt regelverk eller ett praxis som stödjer Aftonbladets tes. Överåklagare Björn Ericson har i förundersökningen kommit fram till att Håkan Juholt handlat helt enligt det regelverk som existerar;

"Vad vi såg var att det egentligen inte fanns några regler om ersättning vad gäller samboförhållanden utan att det egentligen är den faktiska kostnaden som ska ersättas."
(14/10 2011)

Medier har idag mycket stor makt i att sätta dagordningen bland allmänheten i Sverige och i andra länder och det är helt riktigt att media också ska vara en granskare av den politiska makten. Men med en sådan roll krävs också ett stort ansvar och respekt för att de uppgifter man baserar sin journalistik på faktiskt stämmer överens med existerande regelverk. Och här har det uppenbart brustit, och hittills har Aftonbladet inte behövt ta ansvar för att så har skett. Förutom att Aftonbladet inte kontrollerat att uppgifterna om gällande regler stämmer kommenterade Jan Helin, chefredaktören för Aftobladet i samband med en intervju med P1s Martin Wicklin att ”förhoppningen är att Håkan Juholt avgår idag” .

På så vis har Aftonbladet och tidningens chefredaktör upphört som tillförligliga källor.

Med den här namninsamlingen kräver vi;

att Jan Helin tar på sig ansvaret för att Aftonbladet publicerat uppgifter på felaktiga grunder

att Jan Helin gör en offentlig ursäkt till allmänheten att man baserat sin rapportering på felaktiga uppgifter

att Jan Helin avgår som chefsredaktör och ansvarig utgivare för Aftonbladet

att Aftonbladet snarast gör en offentlig åtgärdsplan för hur man framöver ska säkerställa att journalistiken är
faktabaserad

Samuel, Öckerö
Johan Stål, Umeå
Bengt Lund, Arvika
Anders Stein, Tenhult
Anna Rosenkvist, Stockholm

Jan Svärd
2011-11-18 16:01:34
Ju fortare han avgår, ju bättre. Allra bäst är om
han samtidigt kan ta med sig Lena Mellin.
Bo Widegren, Ystad
2011-10-26 19:16:10
Precis vad jag sagt i bloggar på min
blogg.s-info.se/bowidegren
Jan Karlsson
2011-10-20 18:48:09
Jag är 68 år och har köpt AB hela mitt vuxna liv
varge dag, den enda makt jag har kommer jag att
använda nu, inga fler AB eftersom att de inte är
källkritiska nog. De går egna "ärenden"

Namninsamling # 5948 snabbfakta 1294 Underskrift ( 1113 unika IP-adresser)
Inlagt den 2011-10-15
Startades av : Daniel Wolski
Skickas till : Jan Helin - [email protected] - Aftonbladet

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!