Bättre skolmat och naturligt fett i Lerlyckeskolan Göteborg

Skriv under Bättre skolmat och naturligt fett i Lerlyckeskolan Göteborg

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5635

Vi är föräldrar, mor- och farföräldrar till barnen i Lerlyckeskolan Göteborg, och vi kräver att våra barn ska få bättre mat och mera naturligt fett i skolan. Vi vill återinföra:

• Äkta smör eller Bregott* (Vi har nyligen fått Bregott och vill ha det som bestående alternativ)
• Standardmjölk/”röd” mjölk och ta bort lättmjölk/ ”blå” mjölk
• Lagad mat med smör och grädde och ta bort lättmargarin, pulver och buljong som innehåller konstgjorda smakförstärkare och andra kemikalier
• Goda såser och dressingar till salladen gjorda på crème fraîche (ingen lätt-crème fraîche), gräddfil, äkta majonnäs, färska örter och kryddor
• Ta bort kryddblandningar som innehåller konstgjorda smakförstärkare (glutamater) som grillkrydda, citronpeppar etc. från matsalen där barnen fritt använder dessa onaturliga och ohälsosamma produkter
• Fler sorters grönsaker på salladsbordet
• Matsedel med rätter som är mer anpassade till barnsmak

Motivering:

1. Hälsa:
Margariner är hårt kemiskt processade fetter, palmolja, samt växtoljor med höga halter av inflammationsframkallande omega-6 fettsyror och de innehåller onödiga tillsatser och kemikalierester. Allt mer forskning visar på sambandet mellan margarin och allergier/astma vilket ger grund till utveckling av andra sjukdomar.
Äkta smör/Bregott samt helfeta mejeriprodukter är naturliga livsmedel som innehåller rikligt med energi och näringsämnen. Barn behöver energi och näringsämnen för att växa, utvecklas rätt och orka i skolan.
Glutamater tillsätts i hel- och halvfabrikater och kryddblandningar för att höja smaken hos produkter som saknar tillräckligt med riktiga råvaror. Glutamater stör hjärnfunktioner, ger upphov till migrän, astma och andra allergiska besvär.

2. Kostnad:
Lättmargarin och lättmjölk innehåller mer vatten och mindre energi och näring än smör/Bregott och helmjölk. Det blir därför mycket dyrare med margarin och lättmjölk räknat på energin och näringen de innehåller, vilket är ett oacceptabelt slöseri med skattepengarna.

3. Miljö:
Smör/Bregott framställs av naturliga produkter från betande kor som i sin tur håller landskapet öppet. Palmolja till margarintillverkningen importeras från tropikerna där skövling av regnskogar är ett globalt problem.

* Med Bregott menar vi helfet Bregott normalsaltad, ej Bregott Mindre eller Bregott Mellan, då de sorterna innehåller mera vatten. Vatten ska man dricka, inte späda maten med och betala dyrt för.

Faktaframställning av Bambagruppen Lerlyckeskolan Göteborg, Maj 2011

Helen Pfeil, 41728 Göteborg
Johanna Brahe, landvetter
Job van Eldijk, Göteborg
Katarina Knezevic-Paj, Amsterdam
Katarina, Amsterdam

Namninsamling # 5635 snabbfakta 151 Underskrift ( 121 unika IP-adresser)
Inlagt den 2011-05-25
Startades av : bambagruppen
Skickas till : Enhetschef Måltidsverksamhet - - Göteborgs Stad SDF Lundby

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!