14 lag i Elitserien

Skriv under 14 lag i Elitserien

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5465

Elitserien i ishockey består för närvarande av 12 lag som möter varandra fem gånger vardera. Den historiska utvecklingen har varit expansiv där Elitserien utökats från 10 till 12 lag samt från 36 till dagens 55 omgångar i grundserien. Slutspelet har genomgått en liknande utveckling där kvartsfinalerna, semifinalerna samt finalspel nu avgörs i serier om bäst av sju. Det innebär att en elitseriesäsong som mest kan innebära 76 matcher för finallagen. Fler matcher ger ökade publikintäkter men eftersom att antalet spelade omgångar har ökat utan att antalet lag i ligan ökat nämnvärt har resultatet blivit en allt mer urvattnad serie där varje poäng blir mindre värd samtidigt som publiken blir allt mer likgiltig inför den ”produkt” den erbjuds.

Det resonemang som verkar föras om Elitseriens framtida utveckling handlar om fler stjärnspelare och ökade publikintäkter för att kunna erbjuda en bättre och glamourösare hockeyupplevelse. Argument om en stängd elitserie, en europeisk liga samt slopandet av 51%-regeln har diskuterats för att trygga den ekonomiska tillvaron för hockeyföretagen. Det som ingen verkar tala om i debatten är att det är känslorna som utgör den främsta upplevelsen för en hockeysupporter. Den stora massan supportrar vill kunna identifiera sig med sitt lag och varje match ska framkalla känslor av glädje eller besvikelse. Likgiltighet är gift för hockeyn. Det är av sekundär betydelse vad som står på ryggen av matchtröjan, det är emblemet på framsidan som spelar roll. Det är vi supportrar som är konsumenterna i sammanhanget, det är vi som väljer vår sport. Vi delar inte hockeyligans åsikt om att det är i den hockeyintresserades intresse att det spelas så mycket ishockey som möjligt.

De spelare som varit mest intressanta att följa under årets säsong har kommit från HockeyAllsvenskan och vi är övertygade om att även lagen därifrån har något att tillföra det ishockeyns finrum vi kallar Elitserien. HockeyAllsvenskan är inte längre av undermålig kvalitet, något som diverse nykomlingar i Elitserien har bevisat. Vi tycker att det är hög tid att antalet lag i Elitserien blir rimligt i proportion till antalet spelade omgångar. Det är hög tid för 14 lag i Elitserien och det är hög tid att de som styr i hockeysverige lägger öronen mot rälsen och lyssnar till vad hockeysverige har att säga.

Vi vill inom snar framtid se
- 14 lag i elitserien.
- 52 omgångar (4 inbördes möten).
- Bibehållen kvalserie alternativt möjlighet till direktuppflyttning.

Denna namninsamling kommer att skickas till hockeyligan och övriga berörda parter den 1 maj 2011.

calle, stockholm trångsund
Rikard, TäbyLJ
robert karlsson, Nässjö
Rickard Andersson, Nässjö
Peter Hill, Sävedalen

lasse
2011-04-09 00:59:56
FAlun

Namninsamling # 5465 snabbfakta 137 Underskrift ( 125 unika IP-adresser)
Inlagt den 2011-03-30
Startades av : Per Strandbacke
Skickas till : Svenska Hockeyligan AB - [email protected] -

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!