Namninsamling : Värna den fria homeopatiska medicinen

Skriv under namninsamling "Värna den fria homeopatiska medicinen "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5293

Denna kampanj värnar om rätten till att vi i Sverige ska få fortsätta ha tillgång till de tusentals homeopatiska läkemedel som finns tillgängliga i Europa, medel som inte längre är lagliga i Sverige. För att ett homeopatiskt läkemedel ska vara lagligt i Sverige krävs från och med oktober 2010 att det finns registrerat hos svenska läkemedelsverket. All annan homeopatisk medicin är olaglig i Sverige.

Denna lag ger naturligtvis stora konsekvenser för både professionella yrkesutövare samt för homeopatiska användare i Sverige, då den största delen av de verksamma medicinerna inte längre finns tillgängliga. Vi i Sverige förlorar vår valfrihet till kvalitativ alternativ vård, genom att förutsättningarna för homeopatins fortlevnad drastiskt förändrats.
Att göra en homeopatisk medicin laglig i Sverige genom att registrera den hos läkemedelsverket är allt annat än enkelt. Registreringsprocessen är så kostsam att det, för en liten marknad som den svenska, i stort sett gjorts omöjligt att registrera homeopatiska läkemedel annat än till en ringa mängd...
Homeopatisk medicin subventioneras inte som övriga läkemedel i Sverige och den klassas som placebo. Det finns inga företag i Sverige som har råd att lagerföra de preparat, beredningar och styrkor som de yrkesverksamma homeopaterna arbetar med, då omsättningen i förhållande till kostnaderna är för ringa. Konsekvenserna blir att vi i Sverige hamnar långt efter övriga Europa och världen. Sverige profilerar sig som ett U-land vad gäller alternativmedicinska behandlingar, eftersom utövare och användare inte längre har tillgång till de mediciner som finns. En homeopat i Sverige riskerar upp till ett års fängelse om denne beställer hem homeopatiska läkemedel från Europa. Inte heller en privatperson kan beställa hem sina egna homeopatiska läkemedel. Villkor som vi anser helt orimliga i en Europeisk gemenskap.

Vi vill i Sverige ha samma valfrihet och möjlighet att välja kvalitativa homeopatiska behandlingar som det erbjuds inom övriga Europa. Vi vill också värna om en hel yrkeskårs rättigheter och möjligheter att fortsättningsvis kunna utöva sitt yrke. Vi vill bevara vår valfrihet att välja alternativ vård och även fortsättningsvis kunna ha tillgång till de homeopatiska mediciner som finns i Europa. Homeopatisk medicin är skonsam både mot människa och miljö - låt oss behålla den i Sverige.

Denna namninsamling kommer tillsammans med en proposition att skickas in till beslutande politiker senast den 20 mars 2011. Sprid listan och informationen till vänner och bekanta - ju fler vi är, desto större hopp att kunna påverka.

Mer information finns på bloggen:
vivamam.wordpress.com.
Gå gärna med oss på facebook - vivamam.
Information läggs ut löpande.
Se även länken:

Tusen tack för din medverkan!

Åsa Annér, Skövde
Ingegärd Samuelsson, Blidsberg
Gunnar Dahöin, Göteborg
ingalill ericson, jönköping
Mattias Forsman, Habo

Peter
2012-04-15 01:57:18
Tysken det är en lögn att det bara vi i Sverige
som är emot homeopati. Det stämmer atthomeopatin
är betydligt mindre utbredd här och det är bra
och det betyder att vi är ett föredömme för
andra länder som har misslyckats med att hålla
kvackarna tillbaka. Men det betyder inte att vi
inte borde skärpa våra lagar mot kvacksalveri.
Tysken
2011-11-07 20:26:06
P.S. Undrar hur mycket energi några använder på
en grej som de inte tror på...?