Namninsamling : NEJ till regionbussar genom Kristianstads centrum behåll centrala 200 P-platser ! Försämra INTE tillgängligheten !

Skriv under namninsamling "NEJ till regionbussar genom Kristianstads centrum behåll centrala 200 P-platser ! Försämra INTE tillgängligheten ! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5227

Kristianstads kommun planerar att köra alla regionbussar genom centrum av Kristianstad och ta bort ca 200 centralt belägna P-platser och därmed minska tillgängligheten till centrum och sin tur mindre besökare med risk utslagningar av arbetstillfällen som följd.

Det är anmärkningsvärt att vår politiskt valda majoritet i Kristianstad säger, att Kristianstadslänken med dragning via V. Boulevarden och S. Kaserngatan redan är beslutad och INTE är beredda att lyssna på opinionen i Kristianstad eller omprövar sina ståndpunkter.

• Nej till regionbussar genom V. Boulevarden. att alla Regionbussar skall köras genom vårt renässans centrum i Kristianstad.
• Nej till att Södra Kaserngatan skall stängas för vanlig trafik och omvandlas till bussgata,.
• Nej till borttagandet av ca 200 P-platser på V. Boulevarden och S. Kaserngatan. Då de centrala P-platserna, som är mycket viktig för tillgängligheten till centrum och bärkraften för verksamheterna . Därmed minskar kundunderlag, som också kan innebära utslagningar av många arbetstillfällen.
• Varför har det bara talats om alternativ 9 och 10 i hela beslutsprocessen angående Kristianstadslänken?
• Finns det någon dold agenda ihop med Skånetrafiken eller Steen och Ström, som vill att bussresenärerna kan stiga av vid Ö. Centrum??
• Ingen öppen redovisning har förkommit på denna investering i 200 miljoners klassen!
• Vilka remissinstanser har deltagit i beslutsprocessen? Vilka svar har dessa remissinstanser avgivit? När och var har dessa svar offentligt redovisats?

Enligt Professor Johan Anselmsson Lunds Universitet:
”Jag tror det mest allvarliga är att kommunerna/stadskärnorna kan göra vad de vill så länge att de slipper konkurrens. Jag känner till Kristianstads situation och det gör de stora utvecklarna av köpcenter också.

MEN tyvärr, när ett tillgängligare centrum som gör det enklare att shoppa, lasta och ta sig till och ifrån dyker upp, ja då väljer man shopping på det externa centret istället.

Då blir det svårt att backa bandet. Den externa handelsplatsen blir lika tillgänglig för anställda utanför som inom den egna kommunen. Arbetsplatserna och de unika butikerna försvinner inne i stan och centrum blir i allt högre utsträckning bara attraktivt för turister. Då de unika butikerna försvinner finns det inte heller någon anledning för turister att shoppa och turistintäkterna sinar.”

Vi som skriver under detta upprop kräver, att antingen omprövas detta beslut eller anordnas en folkomröstning.

Framtiden för Kristianstads centrum är för alla i Kristianstad.

Initiativtagare till den omröstning tillsammans med ett nätverk som värnar om ett "levande centrum" i Kristianstad och dess kultur:
Olle Johansson Ö. Vallg. 14 Kristianstad Har du frågor och funderingar kontakta:
Mobil: 0708 211134 E-mail: olle.p.johansson@gmail.com
Läs mer på
och
www.ikristianstad.nu

Peter Andersson, Kristianstad
Jim Persson, Kristianstad
ANITA Wik, Yngsjö
Leif Wik, Yngsjö
Kenth Åkerman, Trelleborg

Namninsamling # 5227 snabbfakta 32 Underskrift ( 25 unika IP-adresser)