Sälj inte våra utsläppsminskningar!

Skriv under Sälj inte våra utsläppsminskningar!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5149

Vi protesterar mot att Finans-departementet tänker sälja ut Sveriges utsläppsminskningar, som bland annat är en följd av invånarnas klimatansträngningar! Vi kräver att regeringen nu ger besked nu om att överblivna utsläppsrätter ska annuleras!

Trots att svenskarnas klimatpåverkan fortfarande är alldeles för stor har progressiva politiska beslut och enskilda ansträngningar ändå gjort nytta. Tack vare alla som har ställt bilen och cyklar eller åker kommunalt till jobbet, tack vare fastighetsägarna som har slängt ut oljepannor och installerat till exempel fjärrvärme, tack vare vindkraftsföreningarnas engagemang för förnyelsebar energi, tack vare alla som tar tåget i stället för flyget och ibland avstår kött och, sanningen att säga, tack vare att en så stor del av våra konsumtionsvaror tillverkas i andra länder – tack vare allt detta ligger Sveriges utsläpp lägre än vad som tillåts i Kyotoprotokollet, i nuläget ungefär 14 procent under kvoten. Det gör att Sverige har ett överskott av så kallade utsläppsrätter. Även om mycket återstår att göra är detta överskott goda nyheter: Våra ansträngningar har inte varit förgäves.

Men medan exempelvis Storbritanniens regering har lovat att annullera sitt överskott av utsläppsrätter – det vill säga göra dem obrukbara – diskuterar det svenska finansdepartementet att sälja utsläppsrätterna till länder som inte lever upp till sina åtaganden. Det skulle innebära att alla våra ansträngningar bokstavligen skulle gå upp i rök. De utsläpp vi har sparat ihop kommer i stället att göras i något annat land. Våra ansträngningar skulle vara förgäves. Finansminister Anders Borg vill inte ge något besked om vad regeringen ska göra med våra klimatansträngningar men överväger att sälja dem. ”Utsläppsrättigheterna representerar ju ett betydligt ekonomiskt värde”, som han säger (se länk nedan).

Vi protesterar mot detta!
Finansdepartementet har inte rätt att sälja ut Sveriges utsläppsminskningar, som bland annat är en följd av invånarnas klimatansträngningar! Vi kräver att regeringen nu ger besked nu om att överblivna utsläppsrätter ska annulleras!

Carlos Sanz, Solna
Linda Börjesson, Årjäng
Angela Norbäck, örebro
Ester Englund-Demir, Enskededalen
Diren Demir-Englund, Enskededalen

Jimmy Kärr
2011-03-20 22:15:16
Helt vansinnigt att sälja de oanvända
utsläppsrätterna. Övriga länder måste också komma
igång med förbättringar - på hemmaplan.
Bo Nyström
2011-02-16 16:26:53
Jag vill upphöra inte bara med fossilbränsle utan
även med skogsbränsle och vattenkraft (för den
biologiska mångfaldens skull).
Se Fakta
2011-02-06 00:05:26
Utsläppsskatt på CO2 skulle aldrig införts om inte
regeringen fattade beslut på BEVISADE bedrägliga
uppgifter som vanligt. AVSKAFFA CO2 SKATTEN
ISTÄLLET.

Namninsamling # 5149 snabbfakta 3765 Underskrift ( 3124 unika IP-adresser)
Inlagt den 2010-12-16
Startades av : Elisabet Strand
Skickas till : Elisabet Strand - [email protected] - Klimataktion

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!