Vi kräver textade biofilmer!

Skriv under Vi kräver textade biofilmer!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5028

Norska kulturdepartementet har beslutat att alla norska filmer ska vara textade från och med nästa år. Måndagen den 18 oktober satte sig statsekreteraren från norska kulturdepartementet Lotte Grep Knutsen i biosalongen och fick uppleva hur det är att gå på bio som hörselskadad, vilket 700 000 personer är i Norge. Hon viskade under filmvisningen:
– Jeg hører nesten ingenting. Jeg får ikke med meg noen detaljer og veldig lite av samtalene.

I Sverige finns det en miljon döva och hörselskadade, varav 600 000 är i behov av textning. Flera av hörselorganisationerna i Sverige har sedan ett antal år jobbat för att få biofilmerna textade i Sverige. Idag textas bara ca 10 av 30 svenska filmer varje år vilket resulteras i 1-2 textade kopior som visas runt i hela Sverige under varierande och begränsade perioder. Den främsta anledningen till det begränsade utbudet av textade biofilmer uppges vara att visningarna med de textade versionerna ofta går med ekonomisk förlust.

Döva och hörselskadade i Sverige vill ha möjligheten att se textade svenska biofilmer när vi vill och kan, för det är faktiskt det som kallas tillgänglighet.

Skriv på och kräv att Kulturdepartementet i Sverige tar beslut om att svenska biofilmer alltid ska visas med text!

Detta är ett initiativ av Sveriges Dövas Ungdomsförbund i samverkan med Unga Hörselskadade

www.s-d-u.se
www.uh.se

Mona Neumann, Vivalla Örebro
Anders lundborg, kungsbacka
Rita Ekman, Västerås
benny essman, eskilstuna
Barbro Selin, Lindome

Namninsamling # 5028 snabbfakta 1418 Underskrift ( 949 unika IP-adresser)
Inlagt den 2010-10-25
Startades av : Sveriges Dövas Ungdomsförbund
Skickas till : Jenny Ek, ombudsman - [email protected] - Sveriges Dövas Ungdomsförbund

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!