UPPROR MOT KÖNSSPECIFIKA BARNKLÄDER

Skriv under UPPROR MOT KÖNSSPECIFIKA BARNKLÄDER

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4623

Efter att ha skrivit om ämnet i min blogg, upptäckte jag att många delar mina åsikter när det gäller könsindelningen på barnkläder i era butiker. Därför startar jag en namninsamling för att visa att vi är många som har fått nog.

Vi tycker det är tråkigt och unket att på killavdelningarna hänger kläder i mörka färger; svart, brunt, blått kanske kan man hitta en röd eller vit tröja om man har tur men då såklart med ett tufft tryck på i form av monster, spindelmannen eller en bil.
Förlegat är det att på flickavdelningen hittar man de färgglada figursydda modellerna med paljetter, spets, rynk, glittertryck och gulliga texter.

Vi vill att våra barn oavsett kön, ska få känna sig söta ibland och tuffa ibland. Vi vill inte forma våra barn efter en mall där bara två möjligheter finns. Vi vill att våra barn oavsett kön ska kunna välja mellan alla färger utan att behöva bära kläder från "fel" avdelning.

Barn, dvs flickor och pojkar som inte kommit in i puberteten har ju likadana kroppsformer och därför ter det sig absurt att kläderna ni skapar har olika passformar utefter vilket kön det lilla barnet har. Vi föräldrar är inte dumma och vi behöver inte er hjälp att välja vilka kläder vi ska sätta på våra barn

Ni har stort inflytande i vad barnen bär för kläder. Det ni säljer köper de flesta föräldrar till sina barn. Vissa bojkottar pga just hur barnkläderna är indelade men alla har inte råd att välja bort ert utbud eftersom ni ligger bra till i pris. Men ni ger oss inte det i vill ha. Ni bestämmer och vi handlar utefter det och på så sätt har ni stort inflytande i skapandet av könsroller. Därför uppmanar vi er att tänka om ang könsindelningen av barnkläder.

Ett förslag är att hänga alla plagg av samma sort tillsammans oavsett färg eller modell. Alla tröjor för sig, byxor för sig osv så kan vi föräldrar välja fritt vilka färger och material vi vill köpa utan att behöva känna att vi gör fel då vi köper från flickavdelningen till våra pojkar och tvärtom.

Inse att det är 2010 och att det är hög tid att låta barn utvecklas till egna individer som själva kan välja ut sin favoritfärg.

Vid pennan Nina Ruthström
(http://bloggande.ninaruthstrom.se)

Gabriella, Motala
Tindra Neumann, Sollentuna
Lisa Swartz, Sollentuna
Miranda Lagerström, Mariefred
Sara, Vimmerby

Tess
2014-03-06 15:32:21
Per Palmer: Varför är det så viktigt för dig att
veta könet på en liten bebis?
Per Palmer
2012-01-06 14:13:58
Hur ska man se om det är pojke eller flicka i
barnvagnen om de inte har olika kläder.
EVENTET!
2011-02-16 11:52:42
Ni har väl inte missat att det finns ett event nu
för den bojkott som vi gör den 26/2 för att visa
vår ståndpunkt.

Till eventet på facebook:
facebook.com/#!/event.php?eid=111566282251998¬i
f_t=event_wall#wall_posts

P.s Sak - klockrent! D.s

Namninsamling # 4623 snabbfakta 3149 Underskrift ( 2787 unika IP-adresser)
Inlagt den 2010-05-10
Startades av : Nina Ruthström
Skickas till : Kappahl, Lindex, H&M m.f - [email protected] - Klädbutiker som säljer könsspecifika barnkläder

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!