Skolmaten på Lidingö

Skriv under Skolmaten på Lidingö

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3803

Vi vill att våra barn ska serveras näringsriktig och god lunchmat inom angiven budget med så låg miljöbelastning som möjligt. Det ligger i linje med Lidingö stads hälsoprofil att främja såväl god miljö, god hälsa, god djuromsorg samt ta socialt ansvar, bl.a. genom att använda en så stor andel KRAV- och rättvisemärkta produkter som möjligt. Naturligtvis också att i möjligaste mån använda sig av närproducerade råvaror efter säsong.

Lidingö Stad har i sin upphandling av maten till skolorna inte några som helst krav på underleverantörer att verka för en långsiktigt stabil och hållbar utveckling. På samma sätt har staden inga krav på begränsning i användandet av tillsatser, eller så kallade E-nummer i skolmaten. Detta trots att flera studier gjorda på barn pekar på ökade risker för vissa sjukdomar. Nu inleds en ny upphandling och vi vill påverka denna så att staden tar fasta på något så självklart som att våra barn ska serveras en välsmakande lunch, tillagad av bra råvaror och utan tillsatsämnen. Att krav ställs på leverantören/leverantörerna att endast använda sig av rena, opåverkade råvaror och mycket egen tillagning. I de fall man använder olika former av hel- eller halvfabrikat ska man välja bort produkter med artificiella smaksättare som t.ex. natriumglutamat. Det ska också finnas en uttalad målsättning vad gäller inköp av den ekologiska andelen av råvaror samt en plan för att främja användandet av råvaror producerade utan handelsgödsel, kemiska bekämpningsmedel och utan GMO.

Michael Ermenc, Lidingö
Anna Ermenc, Lidingö
Helena Andersson, Solna
Elisabeth Wettervinge, Linköping
Marta Segersten, Stockholm

Vän
2011-02-12 23:30:14
Hur går det med denna insamling?
Uppnått något mål?
Namninsamling # 3803 snabbfakta 1874 Underskrift ( 1268 unika IP-adresser)
Inlagt den 2009-09-28
Startades av : Peter Hagström