Namninsamling : Stöd seniorernas krav på en hiss från Finnbodaberget (Danvikshem) ner till kajen!

Skriv under namninsamling " Stöd seniorernas krav på en hiss från Finnbodaberget (Danvikshem) ner till kajen! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11583

För några år sedan stängde Stiftelsen Danvikens Hospital genvägen från seniorboendet bakom Danvikshem till buss 53 på Danvikshemsvägen. De 170 seniorerna tvingas sedan dess att använda en brant backe (12 % lutning) på c:a 1/2 km för att ta sig till bussen.

Samtidigt har HSB 2018 med Nacka kommuns godkännande dragit igång bygget av fem punkthus inom projektet Finnboda Trädgårdar runt befintliga seniorboendet. Under byggtiden på c:a 3 år ersätts tidigare trätrappan utan vinterunderhåll ner till Finnboda med sin ICA-butik, matställen och kommunikationer (Sjövägen, buss 402) med en trappa på 127 trappsteg.

Vi kräver att Nacka kommun och HSB bygger snarast en hiss från Finnbodaberget ner till kajen eftersom:

- 30 av grannarna i seniorboendet har ett funktionshinder och kan därför varken använda branta backen eller nya trappan..
- om 3-4 år bor runt 400 personer på Finnbodaberget som har svårt att ta sig ner för att utföra sina ärenden.
- det är både en kommuns och en byggherres plikt att garantera tillgängligheten för sina medlemmar/kunder och medborgare.
- många företagare nere i Finnboda är beroende av en ström av kunder även från Finnbodaberget.
- även besökare från Finnboda lätt ska kunna ta sig upp för att njuta av utsikten från Finnbodaberget mot Djurgården och Saltsjön.

Sofie Eklund, Nacka
Ann-Marie Rydström, Nacka
Gunnar Rydström, Nackajz
Caroline Westerståhl, Nacka