Namninsamling : Stoppa utvisningen av Robert!

Skriv under namninsamling "Stoppa utvisningen av Robert! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11561

Robert flydde som 16-åring för sitt liv från Uganda och kom till Sverige 2009. Under åren som gått sen dess har det varit många turer för honom i hans ärende.

I fredags 20/10, fick han besked om att han inom några dagar ska avvisas från Sverige och skickas tillbaka till Uganda, där han kommer att utsättas för stora risker för sitt liv. Nu är läget akut och vi måste agera mot detta inhumana beslut!

Robert har ett fantastiskt driv och har sedan 2009 byggt upp sitt liv här i Sverige. Han har utbildat sig, har jobb och egen lägenhet, han är en uppskattad ungdomsledare och är en förebild för många barn och ungdomar.

Att förlora en sådan fantastisk person som Robert, som inte vill annat än att arbeta, hjälpa andra och vara en del i vårt samhälle, skulle inte vara något annat än en tragedi.
Robert stortrivs här i Sverige, och han har många vänner omkring sig. Sedan åtta år är Sverige Roberts hem och hans trygghet. Han har nya rötter här, som han slits ifrån vid en utvisning. Det här handlar inte om ett ärendenummer hos myndigheterna, Robert är ingen sak som Sverige kan slänga iväg – han är en MÄNNISKA och det här är hans LIV!

Detta har hänt i korthet i Roberts migrationsärende:
— Robert flydde från Uganda och sökte asyl i Sverige som 16-åring, efter omständigheter som, på grund av sin känsliga karaktär, är belagda med sekretess då hans liv och hälsa riskeras om de röjs
— Han har fått avslag på sin asylansökan två gånger, där Migrationsverket felaktigt fastställde att hans ålder vid ankomst till Sverige var 18 år
— Han avvek från ett möte med Migrationsverket 2011, rädd för sitt liv, på grund av risken att bli hemskickad, och har därför blivit belagd med så kallat återreseförbud (han måste lämna landet och får inte återvända på flera år)
— Migrationsverket felbedömde från början Roberts ålder. Senare har identitetshandlingar kunnat tagits fram från Uganda som bekräftar Roberts egna uppgifter om att han var 16 år när han sökte asyl Sverige. Detta grova fel, som Migrationsverket har gjort och själva erkänt, har det inte tagits någon hänsyn till alls i asylprocessen därefter.
— Robert uppfyller idag kraven för arbetstillstånd och tillfälligt uppehållstillstånd, men TROTS det kvarstår Migrationsverkets beslut om återreseförbud. Det innebär att han måste ut ur landet, tillbaka till Uganda där hans liv och hälsa riskeras, vara där i minst två år innan han kan påbörja en ny arbetstillståndsprocess därifrån som tar minst ett år, och därefter – först om MINST TRE ÅR, ska han få chans att återigen ta vid där han är idag. Med hem, utbildning, arbete, vänner och sitt liv – här i Sverige
— 20/10 fick Robert ett helt oförberett besked om att han på morgonen 25/10 ska lämna allt han har och infinna sig hos Migrationsverket, redo för att avvisas

Skriv under denna namninsamling om du ställer dig bakom följande: Vi tycker det är orimligt och stötande för vår uppfattning om Sverige som ett rättssamhälle att Robert ska avvisas från Sverige. Vi vädjar därför till berörda myndighet att undanröja beslutet om återreseförbud och ge honom uppehållstillstånd i Sverige.

Läs mer om Roberts bakgrund, åtterreseförbudet och hans nuvarande situation på Facebook-sidan "Stoppa utvisningen av Robert" (https://www.facebook.com/stoppa.utvisningen.av.robert)

Rosita lindeman, Motala?
Amanda Ginsburg, Stockholm
Lars Danielsson, Mölnlycke