Namninsamling : NEJ till kriminalvårdens maktmissbruk gällande telefontillstånd

Skriv under namninsamling "NEJ till kriminalvårdens maktmissbruk gällande telefontillstånd "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11557

Kriminalvården använder sig utav ett telefonsystem som kallas INTIK. Anhöriga inskaffar sig en telefon för att lätta på säkerheten samt för att kunna bli godkänd. Att få ett godkänt telefontillstånd är inte svårt, däremot att få behålla telefontillståndet är ett äventyr. Man får varningar efter varningar på grund utav ’’inkoppling av samtal’’ vilket man inte gjort. Många anhöriga får otillåtna samtal på grund utav att ett barn gråtit, skrattat, skrikit och detta skall då vara otillåtet enligt kriminalvården. Personal på kriminalvårdens anstalt drar in anhörigas telefontillstånd de påstår att man kopplar in andra personer i samtalen fast man inte gjort de. Efter de dragit tillståndet säger de att man inte får ta del av de beslutet då det är ''sekretess''.

Hur skall en intagen kunna hantera sin vardag utan samtal till sitt barn, fru, sambo och närmsta som är den enda styrkan i sitt liv där och då. Om ni kollar på statistik de senaste åren så har brotten i Sverige ökat. Vad tror ni anledning för det beror på? Det beror på många faktorer men nu när jag som anhörig fått ta del utav egen erfarenhet som anhörig inom Kriminalvården gått igenom de värsta tänkbara. Ni utsätter oss och intagna för fara. Att ni behandlar intagna som hamnat snett som skräp istället för att hjälpa dessa personer att utvecklas. Låt istället intagna få en mer positiv bild av samhället och de ska inte behöva känna att myndigheterna är emot dom. Lägg ner mer resurs på att inte dra in deras tillstånd utan någon giltig anledning och att behandla människor orättvist är inte de bästa alternativet. Ni har utbildningar, jobb, behandlingsprogram, m.m. på anstalter. Självklart är det bra resurser men tror ni inte att det är vi anhöriga som är den största resursen för att kunna hjälpa till och att påverka dessa personer som hamnat snett?

Skall ni ha ett system bör det vara ett fungerande system. Vi anhöriga skall inte behöva gå igenom olika regler. Vissa får otillåtna samtal direkt i telefon, vissa får höra de efter veckor och vissa får inte alls reda på det utan det dras direkt. Det skall vara rättvisa och lika för alla. Det ska vara korrekt fakta och inte ett felaktigt system som ska hänga på anhörigas öden. Vi är alla människor av lika värde. Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet, Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Enligt lag får en anstalt avlyssna samtal:
Om det är nödvändigt med hänsyn till säkerheten, skall en tjänsteman på lämpligt sätt avlyssna telefonsamtal. Avlyssning får endast ske om den intagne känner till det. Telefonsamtal med advokat som biträder den intagne i en rättslig angelägenhet får inte avlyssnas utan den intagnes medgivande. Lag (1998:610).

När man ber anstalten om detta får man ett strängt ’’Nej’’ Finns inte resurs för detta, finns inte tid för detta, får man höra.

Visar en till lag som personalen inte lever upp till:
9 § Intagen skall behandlas med aktning för hans människovärde. Han skall bemötas med förståelse för de särskilda svårigheter som är förenade med vistelse i anstalt.

Anhöriga får inget underlag på att man kopplat in samtal. Det bör finnas en lag att ett telefontillstånd inte får dras om det inte finns bevis på att man kopplat in samtal.

Personal på kriminalvården säger att ljud kan ge otillåtna samtal som gör att det blir ''inkoppling'' i INTIK systemet. (Det som gör att man blir av med telefontillståndet)
Förvaltningsrätten säger att det inte har med ljud att göra.
Två myndigheter som säger emot varandra.

Hjälp oss nu med denna insamling för att få hjälp med att få en ny lag som ändrar detta system. Vi behöver all hjälp vi kan få för att stoppa detta maktmissbruk. Personal på anstalter skall inte få ta beslut utan bevis. INTIK systemet bör ändras för att fler slipper drabbas. De som blivit av med tillståndet bör få en ny prövning med ett nytt INTIK system. Man bör bli avlyssnad för att avgöra att man inte kopplat in samtal och därefter ta beslut. GÖR OM GÖR RÄTT KRIMINALVÅRDEN

Olle Sunemalm, Nässjö
Lidia Palavra, Nässjö
Patricia, Stockholm