Namninsamling : Förskola i Jäderfors - för en levande landsbygd

Skriv under namninsamling "Förskola i Jäderfors - för en levande landsbygd "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11530

1992 byggdes en fin barack upp och skulle tjänstgöra som dagis med en avdelning i Jäderfors i 5 år. 25 år senare var det fortfarande samma barack som våra barn fick sin förskoleutbildning i och trots att ett flertal problem påtalats till kommun och att byggnaden gått över tid med 20 år hade inte några större åtgärder gjorts.
I slutet av 2016 dömde arbetsmiljöverket ut byggnaden som otjänlig och förskolan stängdes med två månaders varsel. Barnen fick flytta till en förskola i Sandviken, Sätralinjen, som man expanderat drastiskt med paviljonger och från att barnen haft möjlighet att promenera till förskolan är det nu en mil bilväg (enkel resa) till förskolan, det trots att skolverket tydligt säger att barn ska utbildas i sin närmiljö.

I början hade vi ett hopp om att Sandviken kommun skulle se värdet i att investera i en ny förskola, och då med två avdelningar, i Jäderfors men med tiden har dom visat att intresset för det inte verkar finnas då man istället satsar på stora centraliserade förskolor i tätorten.

Det senaste som har hänt är att man väljer att expandera Sätralinjens förskola ytterligare med paviljonger så att förskolan växer från sex avdelningar till tio (om man räknar bort Sätralinjens gamla del som har ytterligare två avdelningar). Dessa paviljonger får tjänstgöra som förskola i 25 år och istället för att placera alla fyra där borde kommunen ha satsat på att placerat två av dom i Jäderfors.

Om inte kommunerna värnar om landsbygden och förser landsbygden med service kommer inte landsbygden ha möjlighet att leva.

Vi vill ha tillbaka vår förskola i Jäderfors så att våra och framtidens barn får fortsätta att utbildas i sin närmiljö och knyta dom starka band tidigare barn har haft möjlighet att göra till varandra. Allt för att lägga en så trygg grund som möjligt för barnen och deras fortsatta tid inom skolan.

Mikael Larsson , Sandviken
Catrin Lindberg, Järbo
Pia Laaksonen, Jäderfors
Åke Larsson, Sandviken