Namninsamling : Stoppa Folkmordet på Rohingya befolkningen

Skriv under namninsamling "Stoppa Folkmordet på Rohingya befolkningen "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11523

Namninsamling i solidaritet med Rohingya befolkningen

Under de senaste veckorna har vi fått tal del av de våldsamheter som sker i Burma mot den muslimska minoritetsgruppen, även kallad rohingya. Det beräknas att cirka 400 000 människor är på flykt och att mer än 1000 personer mördats. FN har bland annat skrivit rapporter och beskrivit rohingya som ett utav världens mest förföljda folkgrupper samt beskrivit detta som en etnisk rensning. Man uppskattar att det bor cirka 1 miljoner rohingya i Rakhine, västra Burma.

Flera rapporter har skrivits om hur den burmesiska armen avrättat människor, bränt ner byar, våldfört sig på kvinnor och mördat barn. Sedan 1948 då Burma blev självständigt beräknas det att cirka 1,5 miljoner rohingya behövt fly det förtryck och övergrepp som man blivit utsatt för. Den muslimska minoriteten ses inte som burmesiska medborgare och saknar därför medborgerliga rättigheter som exempelvis att rösta. Vidare saknar rohingya mänskliga rättigheter som exempelvis att kunna gifta sig fritt, jobba och kunna vistas på vissa områden.

Trots de rapporter som FN, Amnesty International och Human Right Watch tagit fram ser vi den passivitet som finns både i Sverige och i EU.

Vi kräver att den svenska regeringen:

1. Tar sitt ansvar och ser till att kämpa för de mänskliga rättigheterna som rohingya fråntagits.

2. Att Sverige tillsammans med EU ser över det bistånd som man ger till den burmesiska regeringen då Burma gjort det tydligt att man inte har för avsikt att sätta stopp för den etniska resningen som pågår mot minoritetsgruppen i landet.

Sverige sitter i FN säkerhetsråd och kan påverka en hel del. Vi kräver att Sverige både i FN säkerhetsråd samt i EU driver på frågan om att återuppta sanktionerna mot Burma. Sverige kan också genom humanitära insatser öka andelen kvotflyktingar från Burma då läget är kritiskt och flertalet människor är på flykt.

Det är nu dags för den svenska regeringen att ta sitt ansvar och kämpa för de mänskliga rättigheterna som rohingya fråntagits.

Yonis Mao, Stockholm
Aaliya Mao, Stockholm
Habiba Ali, STOCKHOLM
Hawa Mao, STOCKHOLM