Namninsamling : Rädda röda stugan i Älvsjöskogen

Skriv under namninsamling "Rädda röda stugan i Älvsjöskogen "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11480

Hjälp och stöd oss att rädda och bevara den lilla röda stugan i Älvsjöskogen genom att skriva på vår namninsamling.

Röda stugan ligger alldeles där Korkskruven börjar i Älvsjö. Det lilla 100-åriga och välbehållna huset, som även kallas torpet Korkskruven, är troligen det sista inom naturreservatet Älvsjöskogen som visar på äldre bebyggelse och kulturhistoriska spår. Det är också här som gamla Göta landsväg gick från Stockholm över Södertörn mot Götaland. Vägen nämns första gången i Stockholms stads jordebok från år 1494. Den gamla vägsträckningen är numera till största del försvunnen och utplånad genom moderna vägar och bebyggelse – utom just här.

När vi fick veta att staden ansökt om rivningslov för huset bildade vi en samordningsgrupp med representanter från flera föreningar i Älvsjö. Vi vill hellre att huset ska få vara kvar för att kunna användas som naturrum. Sedan våren 2017 har vi en välbesökt Facebook-sida och nu har vi också startat denna namninsamling.

Per Jensen, Älvsjö
Yvonne Björkman, Huddinge
Birgitta Palmertz, Stockholm
Helena Andersson, Älvsjö