Namninsamling : Vi vill ha Särskoleverksamheten kvar i Skurup!

Skriv under namninsamling "Vi vill ha Särskoleverksamheten kvar i Skurup! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11439

Sommarlovet har börjat! Sommarlovet som brukar vara roligt och skönt. Men inte det här sommarlovet! Nu, några dagar efter skolavslutningen, har det sjunkit in och blivit till verklighet för mitt barn (och kanske fler), att han inte ska få komma tillbaka till den skolan han älskar, Östergårdsskolan. Inte heller ska han tillbaka till den klass han är trygg med och känner. Inte heller ska han tillbaka till de fröknar han verkligen älskar, känner sig trygg med och har förtroende för. Nej, för politikerna i Skolutskottet bestämt att den tryggheten inte är bra för mitt barn (och 8 andra)! De tycker inte att den tryggheten är tillräcklig pga att skolinspektionen anmärkte på 4 av 6 punkter! 4 punkter som är åtgårdade och godkända! Problemet är alltså löst! Nä då tycker Skolutskottet att det är för mitt barns bästa att flytta honom och hans klasskompisar till en skola som skolinspektionen inte har anmärkningar mot men som har andra "brister" som jag och flera andra föräldrar inte tycker är okej! (Dessa "brister" behöver vi dock inte diskutera här och nu) När argumentet kring skolinspektionens anmärkningarcinte längre håller drar politikerna fram ett nytt "äss" ur rockärmen: barnunderlaget är otillräckligt! Men , vänta nu! Det "ässet" håller inte heller! Ett nytt barn började i våras och fler är på väg in till hösten. Och Skurup skickar NIO barn till en skola som själv bara har SEX barn till hösten! Snacka om att den skolan saknar barnunderlag! Klart Ystad kommun blir glada när de får NIO barn av Skurup! Så nä, det var inget bra argument! Men då kommer politikerna med ännu ett "äss": lärarnas kompetens är för dålig! Eh? Menar ni allvar? Har ni verkligen sett över kompetens på mottagande skola? Nä, jag tänkte det! Det har ni inte men det borde ni göra! Nu har vi i det hör huset i alla fall en ledsen, förtvivlad, stressad, orolig son med massor av panik, ångest, humörsvängningar m.m. som vi dessutom ska försöka arbeta in i nya rutiner! Samtidigt ska vi orka hålla skenet uppe och sporra honom inför terminsstarten i augusti. Vi ska orka med våra jobb, våra andra barn och sköta våra liv så naturligt som möjligt! Snälla ni, i Skolutskottet, försök förstå vilket helvete det har blivit för oss! Försök förstå att det ni skapat åt oss och tvingar oss att genomgå är omänskligt! Ingen orkar hur mycket som helst och detta är att kräva allt för mycket av oss! Vi och våra barn är inga superheroes eller robotar utan känslor! Vi är människor som förtjänar respekt, precis som alla andra! Vi är människor som förtjänar att tas på allvar! Precis som alla andra! Snälla Skolutskottet i Skurups Kommun, riv beslutet och avtalet med Ystad Kommun och låt oss tillsammans skapa en skola för ALLA! Låt oss tillsammans sätta Skurup på kartan genom att satsa på särskolan i samband med era nya satsningar på skolan i Skurups Kommun. En ny skola byggs så någonstans finns ju i alla fall platsen. Låt oss visa resten av Sverige att SKURUP är en handikappvänlig kommun som tar ansvar för och visar hänsyn till handikappade redan från då de är små! Visa att Skurup tar hand om sina kommuninvånare! Snälla! Låt våra barn få behålla sin värdighet, sin trygghet och sina behövliga rutiner! Snälla, jag ber er!

Paula Andersson , SKURUP
Helene Svensson, Skivarp
Eva Bergstrand, Blentarp
Mariel Andersson, Skurup