Vi kräver att Södertälje kommun tar fram en lokal handlingsplan mot självmord

Skriv under Vi kräver att Södertälje kommun tar fram en lokal handlingsplan mot självmord

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11390

Södertälje har stora problem med psykisk ohälsa. Ny statistik visar att sömnbesvär, ångest och oro är väldigt vanligt här om man jämför med de övriga kommunerna i Stockholms län. Som en följd av den psykiska ohälsan är även självmordstalen mycket höga i Södertälje.

Ett medborgarförslag om att Södertälje skulle ta fram en lokal handlingsplan mot självmord inkom till kommunen i juni 2016. I oktober presenterades förslaget inför kommunfullmäktige och ärendet lämnades till socialnämnden för beredning och beslut. Den 31 januari 2017 avslog nämnden förslaget.

Det har inte gjorts någon kartläggning av vilka platser som är vanligast förekommande vid självmord. Man har inte tagit fram relevant statistik över självmorden så att man vet vilka grupper som främst är i riskzonen. Det finns inget större förebyggande arbete riktat till unga människor. Vid årsskiftet la man ner Ung i Tälje som var en plats för unga som hade svårt att ta sig in på arbetsmarknaden eller att studera.

Vi kräver att kommunen tar den psykiska ohälsan på allvar! Det kan inte finnas något område som behöver prioriteras över det. Det är en fråga om liv eller död.

Vi kräver att man tar fram en lokal handlingsplan mot självmord! Det innebär att en samordnare tillsätts som ansvarar för att nödvändig statistik tas fram. Utifrån det underlaget kan man sedan utforma insatser. Man har också täta avstämningsmöte med berörd personal som arbetar med säkerhetsfrågor m.m.

Södertälje kommun - ta fram en handlingsplan mot självmord NU!

Lars-Erik Strid, LINDOME
Tone Jacobsen, Johanneshov
Margareta Pennebrink, Upplands väsby
Rutger Andersson , Gävle