Rädda villakvarteren i Stureby!

Skriv under Rädda villakvarteren i Stureby!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11383

Stureby i södra Stockholm är känt för sin blandade villabebyggelse. Dessa villakvarter förstörs nu i rask takt när fastigheterna bebyggs tätt med höga par- och radhus.

Husen som nu uppförs, ofta genom att riva utmärkta villor i gott skick, håller inte den kvalitet som kan förväntas och stämmer dåligt in med befintlig byggnation. Med sin höjd, närhet till grannfastigheterna och dominerande storlek ändrar de karaktären på området och stämmer dåligt med detaljplanens anda.

Vi är inte emot byggnation eller viss förtätning, men förväntar oss att de nya husen håller en stil och rymd som passar in i områdets karaktär. Stureby uppvisar idag en trevlig blandning av villakvarter, radhuskvarter och kvarter med flerfamiljshus. Denna framgångsrika blandning förstörs när kvarter efter kvarter görs om till tätbebyggelse utan träd, trädgårdar eller avskildhet. Vi är inte heller emot den typ av byggnation av nya hyresfastigheter som sker vid t ex Huddingevägen - det är uppförandet av höga och stora hus mitt bland småhusen vi vänder oss emot.

Vi vill nu att Stockholms Stad sätter stopp för överexploateringen av villakvarteren i Stureby och återtar initiativet om stadens utveckling från byggherrar som är ute efter kortsiktiga vinster på bekostnad av boendekvaliteten för många!

Olle Hjerpe, Stureby
Ingrid Wallmark Hjerpe, Enskede
Oskar Hjerpe, Stureby
Olle, Hjerpe