RĂ€dda villakvarteren i Stureby!

Skriv under RĂ€dda villakvarteren i Stureby!

Ange kod hÀr:
Visa mitt namn pÄ denna sida ocksÄ!

Dela denna namninsamling DirektlÀnk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11383

Stureby i södra Stockholm Àr kÀnt för sin blandade villabebyggelse. Dessa villakvarter förstörs nu i rask takt nÀr fastigheterna bebyggs tÀtt med höga par- och radhus.

Husen som nu uppförs, ofta genom att riva utmÀrkta villor i gott skick, hÄller inte den kvalitet som kan förvÀntas och stÀmmer dÄligt in med befintlig byggnation. Med sin höjd, nÀrhet till grannfastigheterna och dominerande storlek Àndrar de karaktÀren pÄ omrÄdet och stÀmmer dÄligt med detaljplanens anda.

Vi Àr inte emot byggnation eller viss förtÀtning, men förvÀntar oss att de nya husen hÄller en stil och rymd som passar in i omrÄdets karaktÀr. Stureby uppvisar idag en trevlig blandning av villakvarter, radhuskvarter och kvarter med flerfamiljshus. Denna framgÄngsrika blandning förstörs nÀr kvarter efter kvarter görs om till tÀtbebyggelse utan trÀd, trÀdgÄrdar eller avskildhet. Vi Àr inte heller emot den typ av byggnation av nya hyresfastigheter som sker vid t ex HuddingevÀgen - det Àr uppförandet av höga och stora hus mitt bland smÄhusen vi vÀnder oss emot.

Vi vill nu att Stockholms Stad sÀtter stopp för överexploateringen av villakvarteren i Stureby och Ätertar initiativet om stadens utveckling frÄn byggherrar som Àr ute efter kortsiktiga vinster pÄ bekostnad av boendekvaliteten för mÄnga!

Hans Norinder, Enskede
Ants o Ene Anderson, Enskede
Johannes Rudberg, Stureby
Christina Sjöqvist, Enskede