Allergifri förskola i Sundsvall

Skriv under Allergifri förskola i Sundsvall

Ange kod hÀr:
Visa mitt namn pÄ denna sida ocksÄ!

Dela denna namninsamling DirektlÀnk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11376

Kan du tÀnka dig att inte fÄ trÀffa kompisar?
Kan du tÀnka dig att inte fÄ samma rÀttigheter som alla andra?
Kan du tÀnka dig att nÀr du försöker vara med dina kompisar sÄ finns det stor risk för att du blir sjuk, kanske sÄ sjuk att du behöver uppsöka akutvÄrd?
Och du har dessutom ingen kontroll över detta?

Det hÀr Àr vardagen för mÄnga barn i förskoleÄldern idag. SmÄ barn mellan 1-5 Är som blir sjuka av att vistas pÄ sin förskola. De tvingas stanna hemma för att inte bli sjuka. De blir isolerade frÄn kompisar och en vardag som de egentligen har laglig rÀtt till. Bara för att de har svÄr allergi. Och för att förskolan inte kan ta hÀnsyn till allergin.

Mer Àn tre miljoner svenskar har nÄgon form av allergi idag. Av dessa Àr en stor andel barn. Vissa allergier begrÀnsar vardagen för den som Àr allergisk, ibland till den grad att barnet inte kan gÄ i en vanlig förskola.

9% av svenska barn har astma
5% av svenska barn har allergiska magbesvÀr
7% av svenska barn har pÀlsdjursallergi
8% av svenska barn har födoÀmnesallergi

Familjer dÀr det finns födoÀmnesallergi mot basvaror (mjölk, gluten, soja, Àgg o.s.v.) har drygt 35,000 till 45,000 kronor i merkostnader varje Är. Den största delen av denna kostnad Àr indirekt och beror pÄ att förÀldrarna mÄste ta ledigt frÄn arbetet för att vÄrda barnet/barnen. SamhÀllskostnaderna blir ocksÄ höga eftersom att skatteintÀkterna minskar och bidrag frÄn bland annat FörsÀkringskassan ökar dÄ förÀldrar tvingas vara hemma för att vÄrda sjuka barn.

Sverige har idag ett regelsystem som sÀger att alla barn, frÄn ett Ärs Älder ska erbjudas 15 timmar/vecka i förskolan, oavsett om fysiska, psykiska eller andra sÀrskilda behov föreligger. FrÄn tre Ärs Älder har alla barn rÀtt till 525 avgiftsfria timmar/Är i förskolan. Skollagen sÀger klart och tydligt att alla barn har rÀtt till en förskola som Àr anpassad och god - det vill sÀga dÀr hÀnsyn tas till barnets behov, detta inkluderar allvarlig allergi.

I Varberg finns en förskola som riktar sig mot barn med allvarliga allergier och med mycket goda resultat för bÄde barnen, förÀldrarna och kommunen.

KommunfullmÀktige i Sundsvalls kommun valde, hösten 2016, att rösta nej till en allergifri förskola. Motiveringen var att man inte visste var den skulle ligga och att man inte ansÄg att det fanns behov.

Vi hÀvdar att Sundsvalls kommun har fel!
- Behovet finns!
- Plats finns!
- Skollagen sÀger att anpassad förskola ska finnas!
- Det Àr dessutom ekonomiskt fördelaktigt pÄ sikt

Skriv under för att fÄ Sundsvalls kommun att tÀnka om! Alla barn har rÀtt till en trygg förskola, en trygg vardag utan rÀdsla eller risk för allvarliga allergiska reaktioner.
Alla barn rÀknas!

Liza-Maria Norlin, Sundsvall
Caroline Iversen, Sundsvall
Pontus Ekholm, Sundsvall