Namninsamling : Allergifri förskola i Sundsvall

Skriv under namninsamling "Allergifri förskola i Sundsvall "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11376

Kan du tänka dig att inte få träffa kompisar?
Kan du tänka dig att inte få samma rättigheter som alla andra?
Kan du tänka dig att när du försöker vara med dina kompisar så finns det stor risk för att du blir sjuk, kanske så sjuk att du behöver uppsöka akutvård?
Och du har dessutom ingen kontroll över detta?

Det här är vardagen för många barn i förskoleåldern idag. Små barn mellan 1-5 år som blir sjuka av att vistas på sin förskola. De tvingas stanna hemma för att inte bli sjuka. De blir isolerade från kompisar och en vardag som de egentligen har laglig rätt till. Bara för att de har svår allergi. Och för att förskolan inte kan ta hänsyn till allergin.

Mer än tre miljoner svenskar har någon form av allergi idag. Av dessa är en stor andel barn. Vissa allergier begränsar vardagen för den som är allergisk, ibland till den grad att barnet inte kan gå i en vanlig förskola.

9% av svenska barn har astma
5% av svenska barn har allergiska magbesvär
7% av svenska barn har pälsdjursallergi
8% av svenska barn har födoämnesallergi

Familjer där det finns födoämnesallergi mot basvaror (mjölk, gluten, soja, ägg o.s.v.) har drygt 35,000 till 45,000 kronor i merkostnader varje år. Den största delen av denna kostnad är indirekt och beror på att föräldrarna måste ta ledigt från arbetet för att vårda barnet/barnen. Samhällskostnaderna blir också höga eftersom att skatteintäkterna minskar och bidrag från bland annat Försäkringskassan ökar då föräldrar tvingas vara hemma för att vårda sjuka barn.

Sverige har idag ett regelsystem som säger att alla barn, från ett års ålder ska erbjudas 15 timmar/vecka i förskolan, oavsett om fysiska, psykiska eller andra särskilda behov föreligger. Från tre års ålder har alla barn rätt till 525 avgiftsfria timmar/år i förskolan. Skollagen säger klart och tydligt att alla barn har rätt till en förskola som är anpassad och god - det vill säga där hänsyn tas till barnets behov, detta inkluderar allvarlig allergi.

I Varberg finns en förskola som riktar sig mot barn med allvarliga allergier och med mycket goda resultat för både barnen, föräldrarna och kommunen.

Kommunfullmäktige i Sundsvalls kommun valde, hösten 2016, att rösta nej till en allergifri förskola. Motiveringen var att man inte visste var den skulle ligga och att man inte ansåg att det fanns behov.

Vi hävdar att Sundsvalls kommun har fel!
- Behovet finns!
- Plats finns!
- Skollagen säger att anpassad förskola ska finnas!
- Det är dessutom ekonomiskt fördelaktigt på sikt

Skriv under för att få Sundsvalls kommun att tänka om! Alla barn har rätt till en trygg förskola, en trygg vardag utan rädsla eller risk för allvarliga allergiska reaktioner.
Alla barn räknas!

Liza-Maria Norlin, Sundsvall
Caroline Iversen, Sundsvall
Pontus Ekholm, Sundsvall