Namninsamling : Efter det brutala mordet på Susanne i Örebro – nu vill han bli fri. Vem tänker på oss i familjen?

Skriv under namninsamling "Efter det brutala mordet på Susanne i Örebro – nu vill han bli fri. Vem tänker på oss i familjen? "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11366

Han mördade Susanne och våldtog hennes då 14 åriga dotter Sofie. Nu vill 47-årige mördaren Niclas som är livstidsdömd bli frigiven genom att omvandla sin livtidsdom till ett tidsbestämt straff. Vem tänker på familjen?

Bakgrund:
Natten till den 25 september 2004, mördades Susanne Evaldsson hemma i sin lägenhet i Vivalla i Örebro. Efter en utdragen och brutal misshandel där mördaren slog och stampade på hennes huvud dränkte han henne slutligen i badkaret.
Efter mordet våldtog han hennes 14-åriga dotter Sofie som sett hela misshandeln. Våldtäkten pågick under flera timmar – samtidigt som mamman låg död i badkaret.

Mördaren Niclas dömdes till livstids fängelse. Han har avtjänat 12 år av sitt straff och ansöker nu om att bli frigiven. Detta trots att psykologer som träffat honom anser att han har en hög risk för återfall i ny brottslighet.
Att han nu kan ansöka om frigivning är på grund av att det sedan 2006 är möjligt för alla som blivit dömda till livstidsstraff och som avtjänat minst tio år i fängelse kan ansöka om att bli frigivna.

Familjen intervjuades nyligen i SVT (se klippet här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/valdtog-och-mordade-nu-vill-han-bli-fri )och det är ingen som lämnas oberörd när familjen säger;

På grund av honom har två barn förlorat sin mamma, barnbarn som inte fick träffa sin mormor. Han har förorsakat ett antal personer livslånga lidanden och att han då skulle komma ut efter 10-15 år, det anser jag är fullständigt felaktigt. Han ska inte komma ut.

Familjen plågas av minnena och Sofie som blev våldtagen av mannen, är fortfarande rädd. Hon kan inte glömma att det sista han sa till henne var att han skulle döda henne om hon berättade för någon.

Allt detta får en att fråga sig; Vad lever vi i för samhälle? Ska mördaren i ett av Sveriges värsta brottsfall med hög återfallsrisk bli fri att vandra mitt ibland oss? Ska den flicka han så brutalt våldtagit och hotat till livet, behöva spendera resten av sitt liv rädd för att han ska hämnas? Vem skyddar henne? Ska familjen behöva leva med att veta att han kan gå fri och leva vidare sitt liv trots det han berövat oss en dotter, en mamma, en mormor?

Om du känner med familjen och andra som drabbats av liknande situation, och tycker att detta är oacceptabelt, skriv under nu! Denna namnlista kommer att skickas till Örebro Tingsrätt, som kommer att bedöma mördarens ansökan den 27 februari. Säg stopp för att släppa lös mördare i våra samhällen!

Familjen till Susanne

Linda, Göteborg
Carolina , Jönköping
Anette brandt, Ucklum