Rädda Stocksundet

Skriv under Rädda Stocksundet

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11360

Vi undertecknare motsätter oss helt Svenska kraftnäts (SvK) bygge av en kraftledningstunnel vid Stocksundet för 9 st 400 Kv starkströmskablar från Anneberg i Danderyd till Skanstull i Stockholm. Eltunneln ska dras under känsliga delar av Nationalstadparken och vidare genom hela Stockholms innerstad, där många gamla kulturbyggnader riskerar att skadas.

Vi anser att det som SvK vill genomföra innebär stora ingrepp i den Kungliga nationalstadsparken och i Sveriges viktigaste kulturmiljöer. Det är en miljöfarlig verksamhet som orsakar skador som inte går att reparera och strider därför mot EU:s miljö- och vattendirektiv. Eftersom SvK är ett helägt statligt bolag rimmar det illa med det som den svenska regeringen driver i internationella klimatförhandlingar.

Vi vill att Svea hovrätt upphäver det tillstånd Mark-och miljödomstolen gav 30 november 2016 och avvisar ansökan.

Vi vill inte att de misstag som gjordes vid bygget av tunneln genom Hallandsåsen ska upprepas vid Stocksundet.

Suzanne Gustafzon, Solna
Henrik Weinestedt, Solna
Fredrik Haglund, Sollentuna
Frida haglund, Sollentuna