Tjejjouren i Trosa behöver en egen lokal

Skriv under Tjejjouren i Trosa behöver en egen lokal

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11355

Tjejjouren Lina har nu funnits sedan 2013 och har snabbt kommit att bli en etablerad verksamhet i kommunen där de flesta nu vet att vi finns till och på vilket sätt vi är verksamma och vilka vi riktar oss till.

Tjejjouren Lina har fram tills idag delat lokal med arbetsmarknadsenheten på övervåningen i Ungdomens Hus i Vagnhärad, något som vi är mycket tacksamma för och har varit ett bra startskott för att ta oss dit vi är idag vilket i sin tur föranleder denna namninsamling.

Tjejjouren Lina en partipolitisk och religiöst obunden ideell förening som i första hand vänder sig till alla mellan 12-21 år som identifierar sig som tjej, främst inom Trosa kommun. Men vi har under årens gång märkt av ett behov inom kommunen då flera transpersoner och icke binära vänt sig till oss därav är en av utvecklingspunkterna för 2017 att bli en mer inkluderande jour.

Tjejjouren Lina är medlemmar i Unizon som är den organisation som samlar över 130 kvinno- och tjejjourer i Sverige varav vi är en av dem. Idag är vi hela tretton verksamma volontärer i tjejjouren som alla har olika kompetenser men alla drivs av ett gemensamt engagemang att på olika sätt vara behjälpliga i att stödja och stötta unga för en tryggare start på vuxenlivet.

Vi har under de gångna åren haft otaliga chattar som vi förlagt vid minst ett fast tillfälle i veckan (under alla år vi har haft öppet har vi faktiskt inte en enda gång ställt in ett endaste chattillfälle trots sjukdomar och bortfall). Vi har anordnat en välbesökt föreläsning av både unga och äldre med Emma Igelström i Tomtaklintsskolans aula i samarbete med Zontaföreningen i Trosa samt Tjejzonen.se med syfte att lyfta psykisk ohälsa hos unga. Vi har varit närvarande på diverse marknader i kommunen med allt från korvförsäljning i samarbete med Rotary till att gjort succé på julmarknaden 2016 med vårt färgsprakande marknadsstånd där vi bland annat delade ut självförtroendestärkande armband där vi fick möta många av kommunens ungdomar.

Men, det är inte nog där utan vi har anordnat ljusmanifestation för att uppmärksamma att statistiken talar för att unga tjejers psykiska ohälsa bara ökar där Trosa kommun toppar listan för unga tjejer i Sörmland. Detta var ett tillfälle då vi bland annat fick många nya stödmedlemmar samt värvade fler jourtjejer. Sen har vi även uppmärksammat internationella kvinnodagen, vi har deltagit flera gånger i P4 Sörmland, skrivit debattartiklar i Sörmlands Nyheter samt haft otalig mailväxling med kommunens unga flickor som sökt stöd och råd från oss.

Vi kan därmed klappa oss på axeln och konstatera att vi gjort mycket gott men till saken hör att det här är ingenting mot vad vi i själva verket skulle kunna åstadkomma. Många unga vänder sig till oss för att fråga om vi finns på plats någonstans eller om vi erbjuder några aktiviteter och hitintills har vi enbart kunna erbjuda just chatt och mailväxling. Något som är beklagligt eftersom både tid, engagemanget och viljan finns inom vår jour och såväl även efterfrågan bland kommunens ungdomar. Det enda som fattas oss är just en egen lokal vilket vi nu har möjlighet att tillgå då en företagare i kommunen hört av sig till oss och erbjuder uthyrning en lokal för vårt ändamål centralt i Trosa. Äntligen!

Vi i Tjejjouren Lina vill därför nu ta nästa steg i att kunna stötta våra unga tjejer och icke-binära i kommunen genom en helt egen lokal därav denna namninsamling för att än mer påvisa att det finns ett starkt stöd bland kommunens invånare att Tjejjouren Lina borde ha en egen lokal att vara verksam i. Vår förhoppning är sedan ett kommunalt bidragsstöd till lokalhyran.

Hjälp oss att stötta och stödja genom att skriva under och dela denna namninsamling!

Vår målsättning är att vi ger oss inte förrän vi inte längre behövs!

Jenna Lundholm, Trosa
Fredrik Flink, Linköping
Sofie Andersson, Trosa
Rebecka , Trosa