Trafiksituationen i Vega Haninge

Skriv under Trafiksituationen i Vega Haninge

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11325

Vega växer, vi blir fler varje dag men tyvärr hänger inte Haninge kommun med. Nu har vi fått nog! Trafiksituationen är inte hållbar i Vega och det måste ske en förändring nu! Få håller hastighetsbegränsningen som är 30, det saknas en tydlig reglering vad gäller parkering exempelvis på Barents väg/Vardövägen och allt oftare blir man omkörd när man stannar på stopplikt. Parkerade bilar skymmer korsningar, står i vägen att två bilar omöjligt kan mötas, står mitt i gångbanan, ja listan kan göras lång. Man parkerar helt enkelt var man vill och kör hur man vill utan några som helst konsekvenser och detta är vardag i både "nya" och "gamla" Vega. Allt oftare blir man omkörd på raksträckan strax efter busshållplatsen vid förskolan Alprosen och där är det en färdig väg så man måste kunna göra något åt saken. Det är inte heller tydligt för många vilka regler som gäller om det är högerregel eller ej i området. På Söderhagsvägen är det många som kör genom rött varje dag, inte bara personbilar utan även tunga arbetsfordon och bussar, där passerar många barn till och från skolan.

Det bor många barnfamiljer här och vi kan och vill inte vänta på att någon skadas allvarligt eller tom dör för att Haninge kommun ska agera utan kräver om än så provisoriska lösningar medan bygget av Vegastaden fortfarande pågår.

Vi vill ha lösningar exempelvis farthinder, blomlådor, provisoriska farthinder, parkeringsvakter som bötfäller de som står fel eller utskick till de boende och till de byggföretag som arbetar i området vad som gäller för att förbättra situationen.

Bannie Imamovic , Vega
Jessica Ljungkvist , Vega
Johan, Vega/Handen
nicklas steen, Vega