Det räcker nu. Mer resurser till Umeås förskolor!

Skriv under Det räcker nu. Mer resurser till Umeås förskolor!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11313

I Umeå Kommun har vi redan passerat Skolverkets riktmärken (från 2016) för barngruppers storlekar. Vi har redan passerat riksgenomsnittet för barngrupper. Nu ökas barngrupperna ytterligare men personalen förblir detsamma.

För barn mellan 1-3 år är Skolverkets riktmärke för barngruppers storlek 6-12 barn. För barn mellan 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Från årsskiftet 2017 kräver Umeå Kommun att förskolornas barngrupper i snitt ska inrymma 18 barn. Med den kravbilden väljer många förskolor att exempelvis låta 1-2 åringar vistas i barngrupper om 15-16 barn och 3-5 åringar kan därför placeras i grupper om 20-21 barn för att hålla nere snittet för de ännu yngre. Personalstyrkan är som regel tre pedagoger per barngrupp.

För att förtydliga med några exempel: 3-åriga barn kan komma att vistas i grupper som vida överskrider rekommendationerna för 5-åriga barn. Samtidigt kan tre vuxna få ansvara för blöjbyten, matstunder, påklädning, utevistelse, sovstund för femton 1-åringar. Enligt Skolverket visar studier att just stora barngrupper kan leda till minskad trygghet, kompromissad pedagogik och konflikter senare i skolgången.

Vi kräver därför mer resurser till Umeås förskolor och:

* Mindre barngrupper

* Fler förskoleplatser

* Högre personaltäthet

Utan förskollärarnas och förskolechefernas oförtrutna kamp att pussla med scheman, aktiviteter och barngrupper skulle förskoleverksamhetens kollaps vara ett faktum. De är utarbetade till uppsägningens rand. Men till skillnad från förskollärare kan våra barn inte säga upp sig. Däremot kan vi vuxna säga: ”Stopp, nu räcker det faktiskt”.

Vi skriver på detta upprop för treåringen som inte längre vill gå till förskolan. För tvååringen som blivit tystare. För ettåringen som sitter själv vid sandlådan. Tillsammans gör vi skillnad.

Föräldranätverket i Umeå

Helene Sundqvist, Umeå
Anton Ek, Umeå
Lea Wissing, Umeå