Namninsamling : Xolair - ett läkemedels kostnad får aldrig väga tyngre än nyttan för patienten!

Skriv under namninsamling "Xolair - ett läkemedels kostnad får aldrig väga tyngre än nyttan för patienten! "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10854

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har inlett en omprövning av användningen av läkemedlet Xolair. Som vanligt handlar det om pengar - utredningen ska komma fram till om Xolair verkligen måste ingå i högkostnadsskyddet.

Vi från Mastcellssjukdomar Sverige säger JA! Absolut!

Många av våra medlemmar behandlas med regelbundna Xolair-injektioner och för de allra flesta (om inte t o m alla) har denna behandling varit livsavgörande. Många berättar att från att i stort sett varit sängliggande, oförmögna att inte bara arbeta utan överhuvudtaget delta i en normal vardag och äta hyfsat varierad kost har de tack vare Xolair kunnat ändra på det. Vi pratar inte om en marginell förbättring genom Xolair utan en enorm förbättring som ingen annan behandling har gett (och när man får Xolair har man i regel testat en hel del innan).

Skulle våra medlemmar bekosta behandlingen själv skulle de komma upp i över 10 000 kr - PER MÅNAD! Vem som helst förstår att de flesta skulle vara tvungna att avstå denna behandling - vilket skulle leda till en åter igen starkt försämrad livskvalitet, i vissa fall att jämföra med invaliditet.

Avdelningen Värdebaserad prissättning utreder nu detta - värdebaserad prissättning: hur mycket får en dräglig tillvaro kosta?

Skriv på och dela denna namninsamling och visa att mänskligt lidande aldrig får ses som ett alternativ när det finns andra möjligheter! Det finns en behandling som patienterna svarar bra på - då ska den vara tillgänglig för alla som behöver den!

Om Xolair:
Behandlig i form av regelbundna injektioner vid astma, urtikaria och mastcellssjukdom.
Xolair är en monoklonal antikropp, som binder till receptorn på immunoglobulin E. Härigenom minskar mängden fritt IgE, som kan binda till mastceller. Xolair är indicerat som tilläggsbehandling vid kronisk, spontan urtikaria hos vuxna och ungdomar (från 12 års ålder) med otillräcklig effekt av antihistamin H1-behandling, se FASS.
Xolair godkändes i januari 2014 av den europeiska läkemedelsmymndigheten EMA för behandling av kronisk, spontan urtikaria d v s urtikaria utan känd orsak.
(Källa: internetmedicin.se)

Om oss:
Facebook: Mastcellssjukdomar Sverige

Om omprövningen: http://www.tlv.se/Upload/Beslut_2016/beslut_start_omprovning_xolair.pdf

Maria Petersson, Ydre
Margaret Petersson, Ydre
Harald petersson, Ydre
Rickard Sivertsson, Kungshamn
EVA JONSSON, BORGSTENA

Namninsamling # 10854 snabbfakta 294 Underskrift ( 156 unika IP-adresser)
Inlagt den 2016-05-02
Startades av : Linda