Namninsamling : Rädda Danscentrum Stockholms verksamhet och lokaler

Skriv under namninsamling "Rädda Danscentrum Stockholms verksamhet och lokaler "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10708

Danscentrum Stockholm har befunnit sig i svåra situationer och tider tidigare, men aldrig lika prekär som nu. Den senaste hyreshöjningen tillsammans med ouppräknade bidrag har medfört att vi nu står inför ett avgörande vägskäl som kan komma att innebära att vi tvingas lämna de anrika och unika lokalerna på Jungfrugatan samt friställa personal.

Danscentrum Stockholm firar 45 år i år och 27 år i lokalerna på Jungfrugatan i centrala Stockholm. Vi har idag fler medlemmar än någonsin, över 200 stycken. Lokalbehovet, både för repetitioner och publika visningar, för fältets verksamma ökar konstant samtidigt som flera befintliga platser och lokaler för dans inom kort kommer att försvinna (bl.a. CCAP’s lokaler på Körsbärsvägen samt SITE/Svarta huset vid Telefonplan som hotas av rivning).

Danscentrum Stockholm är en viktig kollegial mötesplats för professionellt verksamma inom den utominstitutionella dansen. Det är också en gemensam plats för fältets konstnärer. Danscentrum är som organisation en drivande part i arbetet för danskonstnärernas förbättrade villkor inom det fria danslivet, och det vore ett enormt nederlag för dansområdet om Danscentrum tvingades att kraftigt reducera sin verksamhet och därmed sin roll i det område där flest professionellt verksamma har sin bas – Stockholm.

Vi i styrelsen kommer att göra allt vi kan för att rädda kvar Danscentrum Stockholm, dess verksamhet och lokalerna på Jungfrugatan, men organisationens framtid ligger till stor del i händerna på Stockholms Stad och Stockholms läns landsting.

För att kunna visa på Danscentrum Stockholms betydelse för såväl enskilda konstnärskap som det fria dansområdets infrastruktur, har vi skapat en namninsamling som vi hoppas att ni kan skriva under för att visa ert stöd och er solidaritet samt för att stärka vår argumentation gentemot bidragsgivarna!

Ett stort tack på förhand för ert stöd!

Styrelsen för Danscentrum Stockholm genom ordförande Rebecca Chentinell

Anna-Riina Virtanen, Stockholm
Mats Lundmark, Bromma
Lena Anderson, Stockholm