Fler föräldradagar till tvillingar

Skriv under Fler föräldradagar till tvillingar

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10167

Vi tvillingföräldrar går i dag i hop för att visa hur missnöjda vi är med att våra barn särbehandlas.

Man får 480 dagar per barn i föräldradagar...

.. fast för tvillingar gäller inte detta.

Då får man bara 480+180 varav 90 av de är lägstanivå...

Therese Stridh har skrivit så bra att Ni får ta del av det här:

Jag vill härmed uppmärksamma att alla barn som är födda på samma dag som sina syskon (tvillingar, trillingar osv) diskrimineras i den svenska föräldraförsäkringen! Jag utgår från ett tvillingperspektiv i min beskrivning av detta nedan eftersom jag själv har tvillingar.
De som får två barn samma år eller tätt erbjuds fulla föräldradagar för båda barnen (480+480 dagar) samt 15 h dagis per vecka för den äldsta så att den minsta kan få viktig "egentid" med föräldern! Men de som får två barn samma dag får bara 480+180 föräldradagar, och inte heller erbjuds de någon egentid genom att få tillräckligt med föräldradagar så att båda föräldrarna kan vara hemma minst hela första året! Istället får tvillingar dela på en vuxen famn, och dessutom under totalt 300 färre föräldradagar än två enlingsbarn!!!!
Argumenten från samhället är följande: tvillingar är hemma samtidigt och de har inte behov av att vara hemma längre än enlingar. Ja, tvillingar är hemma samtidigt! Och nej, tvillingar har inget behov av att vara hemma längre än enlingar! MEN, dessa argument håller inte!
1. Tvillingar har under (minst) hela sitt första år i livet behov av trygghet, närhet och tröst från vars EN vuxen famn. Som förälder ensam hemma med tvillingar känner man sig alldeles för ofta otillräcklig. Vem väljer man att trösta när båda är ledsna? Vems bajsblöja väljer man att byta först när båda har bajsat samtidigt? Vem väljer man att låta sitta kvar ensam i bilen för att kunna bära in den ena i huset? Vem väljer man att lyfta upp när båda vill bli burna samtidigt? Vems rinnande näsa torkar man först när båda är förkylda? Vem väljer man att hjälpa först att exempelvis lära sig gå och stå när båda vill lära sig det samtidigt? Vem ger man uppmärksamhet till först när båda vill ha uppmärksamhet samtidigt? Det finns en oändlighet av sådana här situationer som man utsätts för ensam hemma med tvillingar. Det är inte val man som förälder ska behöva göra med så små barn!
De 180 dagar som tvillingföräldrar får för sitt "andra" barn är till för att båda föräldrarna ska kunna vara hemma samtidigt med tvillingarna, så uppenbarligen har samhället förstått att ett sådant behov finns, vilket såklart är bra! Men, då endast 90 av dessa är SGI-dagar och resterande 90 är lägstanivådagar, så räcker det bara i 3 månader! Tvillingar borde få ha båda föräldrarna hemma minst hela första året. Tvillingar är TVÅ individer, och bör behandlas därefter i föräldraförsäkringen. Om tvillingar får vars 480 dagar så skulle de också få möjlighet till vars EN vuxen famn under minst första året i livet! Det borde vara en självklarhet att se tvillingar som TVÅ individer, och det borde vara en självklarhet att ALLA barn ska få lika många föräldradagar i detta så kallade "jämlika" och "rättvisa" Sverige, oavsett om de är födda samma dag eller samma år som sitt syskon eller inte.
Det hävdas att 480 dagar till varje tvilling skulle vara "för många dagar " för en tvillingfamilj, trots att en familj med två enlingar får exakt samma antal dagar, för att tvillingföräldrar då skulle kunna vara hemma dubbelt så länge än föräldrar med ett barn. Men, detta "problem" borde gå att reglera genom att ett stort antal av tvillingarnas dagar låses på respektive förälder. Det skulle förhindra att tvillingföräldrar kan vara hemma längre, samtidigt som det öppnar upp för tvillingar att få vars en vuxen famn minst hela första året - men, viktigast av allt: ALLA BARN SKULLE FÅ LIKA MÅNGA FÖRÄLDRADAGAR! BARNS LIKA RÄTTIGHETER!
2. Såklart är föräldraförsäkringen huvudsakligen till för barnens första tid i livet. Men, man får plocka ut föräldradagar ända fram till barnen är 8 år! Nästan alla föräldrar utnyttjar denna fördel genom att plocka ut så få föräldradagar som möjligt under barnens första tid i livet, för att spara till när barnen är äldre. OCH, då spelar samhällets argument inte längre någon roll! För då handlar det om att föräldrar drygar ut sin semesterledighet med föräldradagar under barnens sommarlov, höstlov, vinterlov och sportlov! Då missgynnas tvillingföräldrar grovt eftersom de bara har fått 660 dagar, medan föräldrar till två enlingar (kanske födda inom samma år) har fått 960 dagar!
Våra TVÅ döttrar råkade födas på samma dag, underbart! Vi är otroligt tacksamma över detta! Och, vi har en fantastisk föräldraförsäkring i Sverige, MEN - den är inte rättvis! Den diskriminerar alla barn som föds samma dag som sina syskon, genom att inte behandla dem som egna individer berättigade till samma antal föräldradagar som enlingar! Det borde vara lika villkor för alla barn i ett statligt regelverk i Sverige 2014 - barns lika rättigheter i enlighet med barnkonventionen!
Statens vinst på tvillingar: de får 2 framtida skattebetalare - men betalar bara föräldrapenning för 1,38!

Vi har fått nog. Idag går vi ihop.
När man får tvillingar får man dubbelt av allt... förutom föräldradagar!!!
Alla barn är lika mycket värda gäller visst inte tvillingar.

Skriv på Nu.

Josepha Lindblom, Stockholm
Cicci, Göteborg
Kerstin Danielsson, Växjö
Annica Starlind , Luleå
Tanja Iinatti, Göteborg

Namninsamling # 10167 snabbfakta 4204 Underskrift ( 3494 unika IP-adresser)
Inlagt den 2015-07-21
Startades av : Viktoria Rydberg
Skickas till : Socialdepartementet - [email protected] - Regeringskansliet

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!