Namninsamling : Öppet brev till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll

Skriv under namninsamling "Öppet brev till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll "

Dela denna namninsamling Direktlänk : https://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=10039

Öppet brev till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll angående utbetalning av assistansersättning.

Hej
Jag är en man på 39 år som är gravt rörelsehindrad, vilket gör att jag är beviljad personlig assistans från Försäkringskassan om cirka 20 timmar per dygn. För att klara min vardag så har jag fyra eller fem assistenter anställda. Jag har valt att vara egen arbetsgivare till assistenterna.
Utbetalning av assistansersättning sker den 20:e varje månad. På senaste tiden har inga pengar kommit till mitt företags bankkonto vid några tillfällen. Jag har heller inte fått något meddelande om detta.
1. Under 2013 fanns inte några pengar på företagskontot vid ett tillfälle, efter flera kontakter med Försäkringskassans servicekontor i Jönköping fick jag reda på att vid inläsningen på inläsningscentralen i Östersund hade två papper lagts på varandra så att det ena pappret inte lästes in ordentligt. Dokumentet skickades vidare till handläggaren via datorn. Eftersom den felaktiga inläsningen innebar att alla dokument inte kom med så la handläggaren ärendet åt sidan. Trots att det syntes tydligt att det var ett oläst dokument bakom ett annat så vidtog handläggaren inga åtgärder för att undersöka det. Inte heller meddelades jag att det inte skulle utbetalas några pengar.

2. Januari 2015 fanns inga pengar på mitt företagskonto den 20:e. Vid kontakt med handläggaren på Försäkringskassan fick jag veta att hon trodde att utbetalning hade gjorts. Vid nästa kontakt lovade hon att utbetalning skulle ske men det skulle ta minst en vecka. Då ser situationen ut så här: jag har ett antal personliga assistenter som räknar med att de får sin lön enligt avtal så att de kan betala sina räkningar i tid. Jag har ingen möjlighet att betala lönerna vid rätt tid eftersom utbetalningen från Försäkringskassan är en vecka sen. Vad ska jag göra nu?
När jag förklarade detta och ställde frågan till handläggaren, fick jag svaret ”Gå till banken”. Det är ett så oförskämt svar, så jag tänker inte kommentera det mer,

3. April 2015 fanns åter inga pengar den 20:e på mitt företagskonto. Vid förnyad kontakt med Försäkringskassans handläggare får jag veta att de har glömt. Vid senare samtal med en handläggare försöker hon säga att jag varit sen med att lämna tidrapporten, vilket jag aldrig har varit. Vid nästa samtal påstår en handläggare att godkännande från Socialstyrelsen saknades. Detta lämnade jag till Försäkringskassan 2011 men har nu lämnat ett till. Pengarna kom till mitt företagskonto fem dagar senare

4. Den 22 maj 2015 ringer handläggaren fån Försäkringskassan och varför jag inte har skickat godkännandet från Socialstyrelsen. Om jag inte skickar in detta skulle utbetalningen dras in Det lämnades in i samband med påpekandet i april, samt 2011. Nu skickar jag en ny kopia denna gång med e-post direkt till handläggaren. Några dagar senare återkommer handläggaren och meddelar i ett kort mail att Försäkringskassan har gjort fel, allt är som det ska

Det är viktigt att föstå att ett misstag av detta slag inte bara är en väldigt stor psykisk påfrestning för mig och mina anhöriga, det påverkar också mitt rykte som arbetsgivare och därmed mina möjligheter att hitta bra personliga assistenter,
Det finns en stor risk att assistenterna inte kan betala sina räkningar i tid. Att hamna hos Kronofogden för att Försäkringskassan har gjort misstag är verkligen någonting som man inte vill vara med om
Man säger ju att ” en gång är ingen gång” och ”alla kan göra misstag”. Jag håller med till viss del, saken är den att jag har råkat ut för detta misstag tre .gånger. Samtliga gånger har det orsakas av slarv och okunskap av Försäkringskassans handläggare.
Efter detta känner jag mig tvungen att varje månad kontrollera att utbetalning är på väg. Detta är tidskrävande både för Försäkringskassans handläggare och för mig.
Jag kräver att socialförsäkringsministern gör förändringar så detta inte upprepas varken för mig eller någon annan
Förslag till åtgärder;
• Om misstag sker skall handläggarna ha redskap och utbildning så att pengar kan överföras samma dag.
• Fasta rutiner kring handläggning av dessa ärenden behövs.

Det är viktigt att komma ihåg att ett misstag från Försäkringskassan påverkar väldigt många.

Johan Bredberg,
Assistansberoende

Felix Fritz, Emmaboda
Anton Fritz, Emmaboda