Fritidspedagoger kräver förändring!

Skriv under Fritidspedagoger kräver förändring!

Dela denna namninsamling Direktlänk : http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5901

Öppet brev angående exkludering av fritidspedagoger och Lärare med inriktning mot fritidshem

Brevet kommer att skickas till media, fackförening, Utbildningsdepartement, Skolverket m.fl

Fritidspedagoger kräver förändring – en hel yrkeskår med adekvat högskole/universitetsutbildning är kränkt och negativt särbehandlad!

Det har kommit till vår kännedom att fritidspedagoger och Lärare med inriktning mot fritidshem, exkluderats ur flera olika sammanhang där de rätteligen hör hemma.

Vi kräver därför följande:

1. Fritidspedagoger och Lärare med inriktning mot fritidshem ska vara de pedagogiskt ansvariga på fritidhemmet.

2. Fritidspedagoger och Lärare med inriktning mot fritidshem ska omfattas av legitimation som kvalitetssäkrar verksamheten och som ger rätt att verka i skolan precis som tidigare.

3. Fritidspedagoger och Lärare med inriktning mot fritidshem ska ges samma möjligheter till fortbildningsprogram som övriga lärarkategorier, utan inskränkningar.

4. En sakkunnig, i dess rätta bemärkelse (t.ex. en lärarutbildare från Lärare med inriktning mot fritidshem) ska ingå vid bearbetningen och ändringarna.

Fritidspedagoger och förskollärare har samma utbildning. Den marginella skillnaden ligger i att förskollärare har inriktningen 0-6 år och fritidspedagoger har inriktningen 6-12 år.

Enligt den nya skollagen har dock lärare och förskollärare största behörighet på fritidshemmet. Detta är helt oacceptabelt eftersom det är direkt olämpligt att placera personer utan utbildning på området eller för åldersgruppen i verksamheten.

Fritidspedagoger och Lärare mot fritidshem är de enda som har högskoleutbildning för att arbeta med den pedagogiska verksamheten på fritidshemmen. Fritidspedagogerna måste stå på första plats och vara den pedagogiskt ansvariga för verksamheten.

Det är dessutom helt oacceptabelt att den
högskoleutbildning som tidigare gav behörighet, inte längre anses ge detta. Detta leder till att vi nu står här med höga studielån, en värdelös utbildning och oerhört mycket bortkastad tid och kompetens.

I detta sammanhang måste också legitimationen tas upp.

Som tidigare nämnts har fritidspedagoger och förskollärare i princip samma utbildning. Det innebär i förlängningen att man arbetar likvärdigt, men mot olika målgrupper. Båda yrkeskategorierna arbetar pedagogiskt med inlärning och socialt samspel. Det är därför ett krav att också fritidspedagoger omfattas av legitimation som kvalitetssäkrar verksamheten och som ger rätt att verka i skolan precis som tidigare och samma möjligheter till fortbildningsprogram som övriga lärarkategorier, utan inskränkningar. Att alla förskollärare utan tidsbegränsning bakåt får legitimation är ett hån mot oss.

All utbildning förändras både i innehåll och i längd för att passa sin egen tid oavsett om man läser Lärare med inriktning mot fritidshem eller Lärare mot tidigare år eller Gymnasielärare eller Förskollärare.

Pernilla persson, Enskede
Camilla Kjellstrand, Sunne
Sara F Gadd, Kristianstad
Gun Lindsberg, Rosvik
Margit Holmqvist, Kode

Diana Persson
2012-02-20 14:36:26
Hur kan ngn som som säger sig företrädda
skolväsendet tillåta sig att kränka en hel
yrkeskår. Denna person kan inget om
likabehandlingsplaner, men det kan VI.
Just nu känns det som att man jobba med ngt helt
annat eftersom man är "till råttorna"
Roger
2011-12-13 16:05:58
Trodde aldrig att ett yrke skulle nedvärderas på
detta fördedrande vis. Många driftiga och även
många manliga som verkligen behövs, slutar pga
arbetsbelastning och noll status, men framför allt
den förnedrande lönen. Det är verkligen uruselt!
Vet någon politiker verkligen vad det innebär att
vara fritidspedagog?
Många stannar i yrket för sitt intresse för
barnens väl, men vem orkar vara kvar längre?
Lennart Holmgren Bod
2011-12-08 09:02:09
dags att fritidpedagogerna får ett massivt stöd
från fsk och lärare!! nu har boden också vaknat!

Namninsamling # 5901 snabbfakta 4637 Underskrift ( 3193 unika IP-adresser)
Inlagt den 2011-10-01
Startades av : Lena Johansson
Skickas till : - -

Rabattkoder & Erbjudanden  - rabatt.se Namninsamling.se drivs utan vinst intresse med stöd från sajten Rabatt.se - Gratis rabattkoder på nätet! Genom samarbete med Rabatt.se kan namninsamling.se fortsätta som gratistjänst. Besök Rabatt.se här!